Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Suwałkach, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Suwałki







Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Suwałkach, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Suwałki
-- 
Uruchommy port lotniczy Suwałki poprzez włączenie go w sieć regionalnych lotnisk dotowanych!
Akcja społeczna redakcji

do władz i Państwa Radnych miasta Suwałki
   DO PAN PREZYDENT MIASTA SUWAŁKI
Temat: Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Suwałkach, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Suwałki

Szanowni Państwo,

Wnoszę o odniesienie się do propozycji uruchomienia lotniska pasażerskiego na bazie portu lotn. Suwałki w ramach testów, na podstawie wykorzystania już istniejącej. siatki portów lotniczych woj. podlaskiego.

Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu porannych wylotów i nocnych dolotów do lotniska w Suwałkach na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu. 

Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot z Warszawy -czy też loty przez Pragę/ Rygę, hub linii lotniczych AirBaltic, uzupełnić o linię lotniczą do Suwałk i tamtejszego lotniska które wydłużonoby nieznacznie tj. o około 110 do 150 metrów. Wybudowanoby kosztowny wiadukt lotniczy nad obwodnicą, starając się zrzucić ten obowiązek prawny i spory koszt wydłużenia pasa o 100 czy 200 metrów ponad drogę- na zarządcę drogi. Miasto wynajęłoby prawników. Argumentować można, że lotnisko już tu było zanim powstała droga, która je rozcięła. Być może inwestycja w wydłużenie pasa startowego byłaby- poza wydatkiem na kancelarię prawną- bezkosztowa dla władz miasta.

Na tym lotnisku dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe do Warszawy z przesiadką na świat na Okęciu, albo też z przesiadką w Pradze/ Rydze poprzez hub linii Czech Airlines/AirBaltic. Oba te huby są dogodnie ulokowane. Linie czeskie czy łotewskie kursowały w relacji z Pragi / Ostrawy/ Rygi do Radomia. Loty z Pragi / Rygi do Suwałk mają większe szanse rynkowe niż te do Radomia. Linie te kiedyś posiadały maszyny ATR. Obecnie linie LOT stosują samoloty regionalne Dash 8 Q400.

Bilety lotnicze na odcinki z Warszawy czy Pragi/ Rygi do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do  Suwałkmogliby z nich tanio skorzystać jako ostatnie połączenie późnowieczorne do swojej miejscowości. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych dotowanych lotów pasażerskich w wielu krajach Europy. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Suwałkach z innymi miastami regionu i umożliwiałoby przesiadki na ofertę ostatnich lotów z /do Suwałk. 

Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie do lotniska hubowego przesiadkowego w sezonie letnim:
1. Suwałki- Warszawa- Suwałki
 albo 2. Suwałki- Ryga/Praga- Suwałki (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano), wymaga to rozbudowy długości pasa na lotnisku w Suwałkach o ok. 110 metrów (o ok. 150 metrów dla samolotu Dash- Q 400) albo użycia mniejszego samolotu. Wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Suwałkach pod konkretne typy samolotów, np. Dash Q400 linii Lot mający 1425 metrów rozbiegu. Samoloty kursowałyby w sezonie letnim 2022- lotniska muszą mieć wymagane certyfikaty dla ruchu pasażerskiego i możliwości techniczne dostosowania pomieszczeń do roli terminalu.

Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Pradze albo nawet w Warszawie- lokalnych hubach- na loty do Suwałk co najmniej dwa do trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych. 


Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency
-- 
Załączniki: lotnisko Suwałki:


Jako ekonomista zajmujący się infrastrukturą chciałbym przypomnieć w sprawie nieczynnego w ruchu pasażerskim portu lotniczego Suwałki. W mojej opinii ów port należy wykorzystać z jego obecną infrastrukturą, by zbadać czy istnieje popyt na przewozy lotnice pasażerskie w mieście Suwąłki. Pozwoli to określić popyt na te usługi przewozowe. Ponadto, nie ma sensu otwierać od razu dużego portu lotniczego, ponieważ w przypadku prawie wszystkich lotnisk pasażerskich świata przewozy pasażerów w początkowych latach były niewielkie. Obecna infrastruktura po drobnej rozbudowie w mojej opinii w zupełności wystarczy by rozpocząć oferowanie w woj. podlaskim usług pasażerskiego transportu lotniczego przez co najmniej 4-5 lat. 

Opis drobnej rozbudowy:

Wnoszę o przedłużenie pasa startowego na lotnisku Suwałki o minimum 110 (słownie sto dziesięć) metrów lub o 200 albo 250 metrów dla samolotu De Havilland Canada Dash- 8 Q400 linii LOT..
Jest to relatywnie niewielka inwestycja. Możliwa jest ona do sfinansowania ze środków budżetowych samorządu. 

Pozwoli to na oferowanie połączeń pasażerskich z Suwałk samolotami typu ATR lub Dash-8. Połączenia te byłyby dotowane.

Po minimalnym przedłużeniu pasa lotnisko to posiadałoby takie same parametry pasa startowego jak te w instrukcji obsługi tego samolotu (Dash 8 Q400)

Wnoszę aby wykorzystano specustawę lotniskową która jeszcze obowiązuje w celu przejęcia gruntów od prywatnych osób w celu rozbudowy pasa startowego.

Nakłady na dostosowanie lotniska to głównie wydatki na nieznaczne przedłużenie pasa i na pomoce nawigacyjne, które później można przenieść na planowane lotnisko podlaskie, jeśli zajdzie taka potrzeba i zapadnie stosowna decyzja o dokończeniu tej inwestycji.

Jest istotne aby sprawdzić w praktyce, jakie będzie zapotrzebowanie na loty pasażerskie z Suwałk, przed rozpoczęciem budowy pełnowymiarowego portu lotniczego. Wnoszę także o montaż radiolatarni NDB oraz o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu Suwałki do odprawy kilkunastu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.


Argument ekonomiczny

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.

Nieużywany port lotniczy Suwałki to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Dziś port wymaga niewielkiej rozbudowy aby linie lotnicze mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu Q400.


Jako przykład świetnie funkcjonującego STOL-portu podawałem niedawno port London City Airport, mający pas startowy o wymiarach 1508 metrów, obsługujący kilka relacji wewnątrzkrajowych i ok. 40 międzynarodowych. Nowozmodernizowany port lotniczy Suwałki ma drogę startową o wymiarach 1320 metrów. Jakie loty obsługuje dziś?

Łatwo z takiego portu zrobić typowy STOL-port z codziennymi rejsowymi połączeniami. Loty te są zwykle realizowane w ramach służby publicznej, są dofinansowywane przez władze regionów. Proponuję by władze województwa, czy też miasta, porozumiały się i wspólnie rozpisały przetarg na linię obsługiwaną samolotami klasy STOL. Możliwe są połączenia do innych regionów kraju, jak i też połączenia do hubu w Warszawie. Proponuję uruchomienie linii lotniczej Suwałki- Warszawa obsługiwanej samolotami klasy STOL.

Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.

Specyfiacja techniczna

ModelQ200[89]Q300[90]Q400[91]
Cockpit crew2
Cabin crew11-22-3
Passengers, typical3750@30–33"[92]82@30"
Max capacity[93]405690@28"
Length73 ft / 22.25 m84 ft 3 in / 25.70 m107 ft 9 in / 32.8 m
Height24 ft 7 in / 7.49 m27 ft 5 in / 8.4 m
Wingspan85 ft / 25.89 m90 ft / 27.4 m93 ft 3 in / 28.4 m
Wing area585 ft² / 54.40 m2605 ft² / 56.20 m2689 ft² / 64 m2
Aspect ratio12.3213.3612.6
WidthFuselage 8 ft 10 in / 2.69 m, cabin 8 ft 3 in / 2.52 m
Cabin length30 ft 1 in / 9.16 m41 ft 6 in / 12.60 m61 ft 8 in / 18.80 m
Max takeoff36,300 lb / 16,466 kg43,000 lb / 19,505 kg67,200 lb / 30,481 kg
Operating empty23,098 lb / 10,477 kg26,000 lb / 11,793 kg39284 lb / 17819 kg [94]
Max payload8,921 lb / 4,647 kg13,500 lb / 6,124 kg18,716 lb / 8,489 kg
Max fuel835 U.S. gal / 3,160 L1,724 U.S. gal / 6,526 L[95]
Engines2 × PW123C/D2 × PW123/B/E2 × PW150
Unit power2,150 hp (1,600 kW)2,380–2,500 hp (1,770–1,860 kW)5,071 shp / 3,781 kW
High speed cruise289 kn / 535 km/h287 kn / 532 km/h300–360 kn / 556–667 km/h
Ceiling25,000 ft / 7,620 m27,000 ft / 8229 m
Range1,125 nmi / 2,084 km924 nmi / 1,711 km1,100 nmi / 2,040 km
Takeoff (MTOW, SL, ISA)3,280 ft / 1,000 m3,870 ft / 1,180 m4,675 ft / 1,425 m
Landing (MLW, SL)2,560 ft / 780 m3,415 ft / 1,040 m4,230 ft / 1,289 m



Wniosek o uruchomienie lotów krajowych samolotami STOL poprzez wykorzystanie szeregu lotnisk o krótkich pasach startowych (tzw. STOL- portów)

do władz miast Bialystok, Suwałki

Szanowni Państwo,
W 2020 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 75 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy już nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalność krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i piątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

Douglas DC-3, SE-CFP.jpg
Samolot Douglas DC-3, cc wikipedia

"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."

(...)  "po uruchomieniu portu lotniczego w Lublinie, Białystok pozostaje największym miastem w Unii Europejskiej pozbawionym komunikacji lotniczej w regionie Polski Wschodniej."

Jako ekonomista zauważyłem że wiele lotnisk przed II wojną światową miało ruch pasażerski. Szczególnie na terenie dawnego zaboru pruskiego każde większe miasto kiedyś miało stałe rozkładowe połączenia lotnicze. Połączenia takie można wznowić korzystając z popularnych w innych krajach typów samolotów pasażerskich. Wielu przewoźników wykorzystuje kilkudziesięciomiejscowe maszyny mogące wznieść się z takich lotnisk jak te mające zaledwie 1200 metrów pasa startowego, czasem nawet mniej.

Daje to szansę stworzenia w Polsce sieci biznesowych połączeń obejmujących lotniska:
  1. Suwałki (1320 metrów pasa)
  2. Białystok (1350 metrów pasa)
Na tych lokalnych lotniskach dodanoby miniterminale pasażerskie, oraz szereg udogodnień dla podróżnych w lotach krajowych które odbywanoby ok. dwa razy w tygodniu w szczytach przewozowych- np. w poniedziałki rano do Warszawy, ew. Krakowa, Katowic czy dużych miast, w piątki wieczorem loty na lokalne lotniska.

W Polsce linię lotniczą do Radomia na początku jej działalności czeskie linie lotnicze Czech Airlines obsługiwały takim właśnie samolotem ATR. Loty tego typu wymagałyby jakichś dotacji.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
--
Załącznik:
Temat: Pytanie o opinię zarządu Województwa Podlaskiego w sprawie przebudowy lotniska w Białymstoku w mały port przesiadkowy poprzez uruchomienie Podlaskich Linii Lotniczych



do 
Zarząd województwa

Szanowni Państwo,
Pytanie.

Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie wznowienia już istniejącej po 11945 r. siatki pasażerskich połączeń lotniczych Podlasia.

Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Białymstoku na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci podlaskich lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu. 

Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot do Warszawy -czy też loty przez Rygę, hub linii lotniczych AirBaltic, uzupełnić o linię lotniczą do Białegostoku i Suwałk -i połączyć z systemem połączeń lokalnych lotniczych przesiadkowych na małe samoloty startujące z Rygi czy Warszawy w wybrane dni tygodnia na lokalne lotniska do:
1.
Suwałk- jako lotnisko lokalne dla północnego Podlasia, regionu Litwy Srodkowej. 
2.
Białegostoku i tamtejszego lotniska które wydłużonoby nieznacznie. 

Na tych lotniskach dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Wszystkie one obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe sezonowe do Warszawy z przesiadką na świat na Okęciu, albo też z przesiadką w Rydze poprzez hub linii AirBaltic. Oba te huby są dogodnie ulokowane.  

Bilety lotnicze na odcinki z Warszawy czy Rygi do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Suwałk czy Białegostoku mogliby z nich tanio skorzystać jako ostatnie połączenie późnowieczorne do swojej miejscowości. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych dotowanych lotów pasażerskich w wielu krajach Europy. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Białymstoku z innymi miastami regionu i umożliwiałoby lepsze obłożenie ostatnich lotów z Warszawy do Białegostoku, gdyby samolot docierał jeszcze dalej, na lotnisko w Suwałkach. 

Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie do lotniska hubowego przesiadkowego w sezonie letnim:
1. Suwałki- Białystok- Warszawa- Białystok- Suwałki 
 albo 2. Białystok- Suwałki- Ryga- Suwałki- Białystok (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano), wymaga to rozbudowy długości pasa na lotnisku w Suwałkach i Białymstoku albo użycia mniejszego samolotu. Wwymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Suwałkach pod konkretne typy samolotów. Samoloty kursowałyby w sezonie letnim 2022- lotniska muszą mieć wymagane certyfikaty dla ruchu pasażerskiego i możliwości techniczne dostosowania pomieszczeń do roli terminalu.

Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Rydze albo Warszawie- lokalnych hubach- na loty do Suwałk, Białegotoku co najmniej dwa do trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych. 

Załączniki: lotniska:

Lotnisko Suwałki:

Szanowni Państwo,

Od lat przekonuję Państwa do inwestycji w lokalne lotniska. Teraz chcę zaproponować nową, nowo zmienioną i uaktualnioną koncepcję:

Regionalny port lotniczy Suwałki- Podlasie

Port lotniczy Suwałki jest najbliższym: 
1) zdatnym do dalszej rozbudowy lotniskiem w pobliżu miasta Białystok.
2) lotniskiem z którego już obecnie możnaby uruchomić loty rejsowe pasażerskie po relatywnie niewielkich inwestycjach. W odróżnieniu od Krywlan, ma on płytę postojową.  

Dojazd

Do lotniska Suwałki z Białegostoku jest to 123 km, a do lotniska Szymany- aż 193 km. Czas przejazdu drogowego z Białegostoku na lotnisko to 1 godzina 47 minut samochodem. 

W pobliżu suwalskiego lotniska- do ronda przy suwalskim centrum logistyki- dochodziła także bocznica kolei którą zdemontowano. Wykorzystując podtorze dawnej trasy możnaby przedłużyć bocznicę kolei do lotniska Suwałki i uruchomić połączenie Białystok- Port Lotniczy Suwałki- Białystok, wzorem podobnego połączenia z lotniska Szymany do Olsztyna. Czas  przejazdu koleją wynosiłby 1 godzinę 40 minut. 

Proponuję że po zmianach na linii na lotnisko kursowałyby specjalne pociągi kolei regionalnej (oparte o specjalny tabor wychylny) z czasem przejazdu 1 godz. 25 minut, oparte o tabor wychylny. Zatrzymywałyby się tylko na nowozbudowanym przystanku Suwałki Lotnisko i ewentualnie na przystanku Suwałki Papiernia. Mogłyby kursować w relacji:

  1. Białystok    
  2. Czarna Białostocka
  3. Sokółka
  4. Sidra
  5. Dąbrowa Białostocka
  6. Augustów
  7. Augustów Port
  8. Suwałki Lotnisko 
  9. ewentualnie postój na przystanku Suwałki Papiernia
  10. Suwałki - połączenie do centrum miasta.

Przykładowy tabor to pociągi typu Regioswinger: Oto ich przetłumaczony opis (na podst. Wikipedii)

RegioSwinger jest przechylanym spalinowym zespołem trakcyjnym (DMU) przeznaczonym do szybkiego ruchu regionalnego na liniach niezelektryfikowanych.
RegioSwinger został po raz pierwszy wyprodukowany przez Adtranz w Hennigsdorfie, zanim stał się częścią Bombardier Transportation w 2001 roku. Pociąg jest używany w Niemczech z Deutsche Bahn w klasie 612, a do Chorwacji został wprowadzony przez Chorwackie Koleje Państwowe jako HŽ 7123 lub InterCity Nagibni (ICN) w 2004 r. Publiczność skróciła tę nazwę, dzięki czemu zyskał przydomek nagibni (swinger) w Chorwacji i stał się znany również pod tą krótką nazwą, dzięki reklamom.
Poprzednikiem klasy 612 była klasa 611, która ze względu na duże problemy z systemem przechylania i podwoziem była w dużej mierze uznawana za awarię. Mimo, że klasa 612 trzyma się zasady elektrycznego systemu przechyłu (Neicontrol-E), to od początku została ona zaprojektowana na nowo.
Pierwsze urządzenia zostały dostarczone w 1998 r. i działały niezawodnie do 2004 r., kiedy to wykryto pęknięcia w szeregu zestawów kołowych. Ze względów bezpieczeństwa system przechylania został wyłączony, a następnie zredukowano maksymalną prędkość na liniach przechylania, co spowodowało ogromne zakłócenia w rozkładzie. Podobnie jak wcześniej w przypadku klasy 611, koła i osie musiały zostać wymienione. Od 2005 roku klasa 612 została wyposażona w osie z utwardzonego molibdenu. Dziś klasa 612 powróciła do pracy przechylnej i stanowi szkielet szybkiego serwisu regionalnego DB na niezelektryfikowanych liniach.
Po uziemieniu ICE TD klasy 605 z powodu pęknięcia osi w jednym urządzeniu, na linii Drezno-Monachium 2003 zastąpiono ją klasą 612, ponieważ zastąpienie jej czymś innym niż przechylny DMU oznaczałoby wydłużenie czasu jazdy. Mimo że klasa 612 nie została skonstruowana z myślą o komforcie podróżowania typu ICE, 16 jednostek zostało przemalowanych w schemacie ICE i przemianowanych na klasę 612.4. 
Informacje techniczne
Jednostki klasy 612 składają się z dwóch zmotoryzowanych wagonów, każdy z silnikiem Cummins (typ QSK-19) o mocy 560 kW (751 KM). Moc przekazywana jest hydraulicznie. Za pomocą sprzęgła Scharfenberga można podłączyć do czterech jednostek, przy czym komputery pokładowe automatycznie wybierają konfigurację pociągu.
Oprócz hamulców pneumatycznych i hydraulicznego układu hamulcowego, klasa 612 jest również wyposażona w hamulec elektromagnetyczny. Maksymalny kąt nachylenia wynosi 8°.
-- 

Argumentacja

Argument ekonomiczny za uruchomieniem lotniska dołączam poniżej tekstu. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez massmedia. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna.

Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 10- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Śwonoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka.

Wnioski
Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem suwalskiego portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich, najpierw małymi samolotami, a później boeingami/ airbusami. Doświadczenie pokazuje iż tego typu prace trwają 1-2 dekady nim port lotniczy w ogóle powstanie. 

Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.

Możliwości są już obecnie
Czy obecny pas startowy może już teraz- po niewielkich inwestycjach- stać się portem lotniczym Suwałki- Białystok? Czy powstanie terminal pasażerski np. w starym hangarze? Dla odprawy 33 pasażerów nie trzeba będzie budować dużej sali odpraw. Wystarczy adaptacja istniejących zabudowań. Proszę o informację czy można tymczasowo zaraz po uruchomieniu lotniska wykorzystać jeden z blaszanych hangarów do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie? Wówczas możnaby uruchomić loty pasażerskie rozkładowe.

W Pardubicach lotniczy terminal pasażerski uruchomiono najpierw w starym hangarze. W Suwałkach te hangary są spore, zbudowano je podobno dla samolotów Mig-21. Początkowo obiekt nie musi być ocieplany, jeśli lotnisko działałoby tylko w sezonie letnim.

Czy istniejący budynek lotniskowego hangaru lub inny nie może zostać przystosowany do roli niewielkiego terminala pasażerskiego pozwalającego odprawić 33 pasażerów jednorazowo w odlocie? Umożliwi to obsługę połączeń pasażerskich samolotami Saab z tego portu lotniczego. Dwóch przewoźników lotniczych w Polsce ma takie maszyny. Jeden z nich przed 2-3 laty obsługiwał loty  Warszawy do mojego miasta- Zielonej Góry. Drugi z tych przewoźników przesłał mi swoje wymogi techniczne w 2016 r.:

Aktualnie przygotowujemy się do najbliższego sezonu letniego, jednak jesteśmy otwarci na przyszłoroczne propozycje portów lotniczych. Wymagana długość drogi startowej to 1250m przy pełnym obłożeniu i braku przeszkód terenowych.
 
Dziękuję i pozdrawiam,
 
 
Dorota Gorak
 
 
Description: Logo SkyTaxi
 
SKYTAXI sp z o.o.

Pytałem także w PLL LOT, czy linie lotnicze Lot są zainteresowane wykorzystaniem budowanego właśnie lotniska Suwałki dla samolotu Embraer E-190 który może startować z krótkich pasów startowych? 

W Suwałkach pas startowy na lotnisku jest zaplanowany jako zbyt krótki dla linii LOT. Pas startowy musiałby być wówczas nieznacznie wydłużony do ok. 1550 metrów by samoloty pasażerskie mogły lądować.  Pytałem, czy linie lotnicze Lot uruchomią loty tymi samolotami do Warszawy z miasta Suwałki? Obecnie podróżni korzystają z lotniska po stronie litewskiej.

Dalsza rozbudowa

Warunkiem rozbudowy pasa startowego lotniska ponad owe 1320 metrów jest budowa - najlepiej już w trakcie budowy obwodnicy Suwałk- wiaduktu pasa startowego nad obwodnicą miasta. Wiadukt musi unieść w przyszłości- boeinga czy airbusa. 

Czy w ramach budowy obwodnicy- nie było można wpisać do tego projektu - zwiększenia zakresu prac poprzez dodanie- już teraz i już obecnie-  mostu lotniskowego w ciągu pasa startowego nad pm obwodnicą- trasą szybkiego ruchu? Czy nie można było tego mostu wybudować od razu z budową drogi? Zaoszczędziłoby to kosztów w przyszłości. W Leeds, gdzie mieszkałem przez długi czas, takie rozwiązanie sprawdziło się. Droga przebiegała w tunelu pod pasem startowym.  

Czy budowa obwodnicy nie koliduje z zamiarem przedłużenia drogi startowej lotniska do np. 2100 metrów w przyszłości? Czy obwodnica- aby na pewno- jest zaplanowana tak że będzie możliwość przedł. pasa startowego wiaduktem nad drogą, tak aby ta droga mogła zostać w całości schowana w tunelu? Czy tego dopilnowano na etapie prac planistycznych? Czy zagłębienie drogi w wykopie jest odpowiednio głębokie?

1300m to maksymalna długość możliwa do wybudowania bez wchodzenia w konflikt z obwodnicą Suwałk (przy dłuższym pasie trzeba by budować bardzo drogi wiadukt nad obwodnicą). Długość wystarcza by wyladowało tu wiele samolotów, tego konkretnego typu nie sprawdzaliśmy. 
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk


Wykorzystać efekt reklamowy
Proponuję także wykorzystać ogromny efekt reklamowy jakim jest uruchomienie lotów pasażerskich dla bezpłatnej promocji miasta i jego nazwy w światowych mediach. Loty możnaby uruchomić tylko promocyjnie, na okres np. 3 - 5 miesięcy, aby wykorzystać efekt reklamowy jaki daje uruchomienie lotów pasażerskich do Suwałk. Myślę że wydatkowanie kwoty 5 mln PLN na dotacje do lotów pasażerskich przełoży się na bezpłatną reklamę nazwy miasta w wysokości ok. 8-10 mln PLN w mediach ogólnopolskich. 

Negocjacje z liniami lotniczymi 
Czy władze miasta zainteresowane są negocjacjami z liniami lotniczymi chętnymi do uruchomienia połączeń lotniczych do Suwałk? Są co najmniej 2-3 takie linie w Polsce. Chcę ustalić, czy władze miasta w ogóle są zainteresowane wykorzystaniem portu lotniczego do promocji miasta i tymczasowego, okresowego zaoferowania lotów krajowych niewielkimi samolotami, np. Saab 340. Zabierają one na pokład 33 osoby.

Możliwe kierunki:
  • Suwałki- Gdańsk
  • Suwałki- Wrocław
  • Suwałki- Kraków

Chcę aby władze miasta podjęły próbę dotowania takich lotów, jednorazowo, i aby spróbować przekonać linie lotnicze, by zbazowały jeden samolot na lotnisku Suwałki, oraz aby powstał malutki terminal pasażerski do odprawy 33 osób jednorazowo w odlocie/ przylocie.

Z uwagi na dystans drogowy i kolejowy lotnicze połączenie krajowe np. 
  • Do Wrocławia
  • Do Krakowa
Mogłoby się w mojej ocenie utrzymać np. w sezonie letnim. W znacznie mniej licznych miastach lotniska pasażerskie funkcjonują. Np. w Shannon czy w Knock w Irlandii. Jest w ogóle mitem że lotniska muszą być w pobliżu dużych miast. Praktyka tego nie potwierdza. 

A czy w ogóle istnieje rezerwa terenu pod przedłużenie pasa w przyszłości do 2100 metrów albo zaplanowano to?

Czytelnik portalu WNP.PL zaproponował:
Uwazam ze na terenach sportowego lotniska w Suwalkach, nalezy zbudowac pas startowy conajmniej 1600 m i szerokosci 35 m umozliwiajac ladowanie samolotu klasy Q400 czy transportowego C130 lub C295
Lotnisko winno byc budowane rowniez z wkladem MON, MWiA, MZ dla wojska jako rezerwa transportowa, straz graniczna, ratownictwo, a szczegolnie biznes, turystyka, i sport
- jaka jest odpowiedź władz miasta na argumenty tej osoby?

Czy władze miasta widzą w swoim mieście postój dla taksówek powietrznych wyposażony w poczekalnię etc.? Czy władze miasta uwzględniły w swojej strategii rozwoju aktywizację portu lotniczego? Czy w ogóle uwzględniły transport lotniczy w swych strategiach rozwoju?

- czy władze miasta mają jakieś oczekiwania odnośnie modernizacji portu lotniczego? Czy mają jakieś oczekiwania odnośnie terminalu- poczekalni pasażerskiej, długości pasa startowego i dostępności tankowania statków powietrznych? 

- czy władze miasta dofinansowałyby i uwzględniły w planie transportowym kursy komunikacji miejskiej do portu lotniczego? 

Z szacunkiem,
Adam Fularz,
ekonomista 
ul. Dolina Zielona 24a,
65-154 Zielona Góra

Załącznik: argument ekonomiczny za lotniskiem Suwałki

Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. 

Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko.

UZASADNIENIE STRAT


Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt

 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €

ruch lotniczy

Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf

obliczenie wpływów z turystyki

- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000

straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko

 Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen € 
 rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.

Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
 Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.

wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf
-


Załącznik: dotychczasowa korespondencja UM w sprawie portu lotniczego

 Dzień dobry,

 Szanowny Panie,

 Trafił do nas mail przesłany przez Pana do Pana Prezesa Fabryki Mebli Forte SA w sprawie budowy terminalu pasażerskiego na planowanym lotnisku Suwałki.

 W odpowiedzi na Pana apel informuję, że Miasto Suwałki już wkrótce rozpocznie inwestycję mającą na celu poprawę infrastruktury i bezpieczeństwa na miejscowym lotnisku, które ma w tej chwili pas o trawiastej nawierzchni. Planowana inwestycja dotyczy budowy pasa startowego o nawierzchni sztucznej (betonowej lub asfaltowej) o długości 1320 metrów i 30 metrów szerokości, nowego pasa o nawierzchni trawiastej, na którym będą się szkolić członkowie Suwalskiej Szkoły Lotniczej i budowy płyty postojowej o nawierzchni sztucznej (betonowej) o wymiarach 60/130 metrów. Pas startowy będzie też wyposażony w oświetlenie krawędziowe i progowe. Cały teren lotniska zostanie ogrodzony.

 W ramach inwestycji zostanie nie tylko wybudowany nowy pas startowy ale także niezbędna infrastruktura pozwalająca na prawidłowe funkcjonowanie lotniska.

 To jest zakres pierwszego etapu inwestycji.

 Miasto Suwałki w kolejnym etapie planuje remont istniejącego budynku lotniskowego, inwestycje w urządzenia nawigacyjne i budowę nowej stacji paliwowej.

 Kwestia dalszych inwestycji na lotnisku będzie zależna od potrzeb i ruchu na tym obiekcie.

 Z poważaniem

 Emilia Klejmont
 Biuro Prezydenta Miasta

W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.

Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.

W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.

Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.

Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.

 

_________________________

Kamil Sznel

asystent Prezydenta Suwałk

 

Urząd Miejski w Suwałkach 
ul. Mickiewicza 1, p. 132, 
16-400, Suwałki 


- port pasażerski: dlaczego nie powstanie? Jakie są powody rezygnacji z budowy terminalu pasażerskiego?
- mianem portu lotniczego określa się także lotniska bez terminali pasażerskich,


Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.

Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.

 


- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?

 

Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.

 

- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?

 

Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna.  To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.

 

- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?

 

Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.

 

- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?

 

Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.

 

Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanii pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.

 

 

_________________________

Kamil Sznel

asystent Prezydenta Suwałk




Witam Panie Adamie.

Na Pana pytania udziałem już odpowiedzi, a Pan po jakimś czasie wraca  z nimi ponownie.

Dlatego jeszcze raz chciałbym podkreślić, że w Suwałkach nie była, nie jest i nie będzie planowana budowa portu lotniczego. Dlaczego? Otrzymał Pan na to pytanie odpowiedź w moich poprzednich mailach.

W Suwałkach powstanie pas startowy jako lotnisko typu wyłączonego. Pas o konstrukcji betonowej i długości 1300m z niezbędną infrastrukturą naprowadzająca i oświetleniem oraz płytą postojową. Inwestycję szacujemy na ok 13-15 milionów złotych.

W chwili obecnej M. Suwałki jest właścicielem wszystkich gruntów potrzebnych do budowy pasa startowego. Musimy uaktualnić decyzję środowiskową oraz przeprowadzić procedurę PPP na pozyskanie partnera (przedsiębiorcę), który w części sfinansuje tę inwestycję. Oczywiście niezbędne będzie przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę i przeprowadzenie procedury przetargowej na budowę pasa startowego. Planujemy, że inwestycja rozpocznie się w II połowie 2017 roku i zakończy się jesienią roku 2018.

Pozdrawiam.

_________________________

z poważaniem

Kamil Sznel

asystent Prezydenta Suwałk


W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.
Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.
W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.
Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.
- port pasażerski: dlaczego nie powstanie? Jakie są powody rezygnacji z budowy terminalu pasażerskiego?
Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.
Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.
_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk

- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?
Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.
- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?
Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna.  To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.
- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?
Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.
- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?
Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.
Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanio pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.


_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
--
--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra





--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty