pytanie- kolej z Białegostoku na strone białoruską

Wniosek w sprawie: Kolej Białystok- Zubki Białostockie- Rep. Białoruś 

Wniosek do UMWP
Redakcja Białostocka24.pl
Szanowni Państwo, 

- czy UMWP wystąpi do władz regionu po stronie białoruskiej z zapytaniem czy jest możliwość kursowania pociągów szerokotorowych pasażerskich do stacji Zubki Białostockie z Białorusi- np. z Mińska? Odcinek po polskiej stronie wymaga dofinansowania i czy UMWP go udzieli?

opis:
Istnieje propozycja przywrócenia połączeń Mińsk Białoruski- Baranowicze- Wołkowysk- Zubki Białostockie z przesiadką na pociąg podmiejski regio Zubki Białostockie- Waliły - Białystok Fabryczny- Białystok.

Czy istnieje możliwość odprawy pasażerów na nieczynnym obecnie przejściu granicznym w Zubkach Białostockich? Takie połączenia już kiedyś kursowały, opisujemy możliwości ich przywrócenia.
Chcemy zaproponować:

- remont torowiska Waliły- Zubki Białostockie po stronie polskiej
- odbudowę torowiska normalnotorowego po stronie białoruskiej do stacji Brzostowica od granicy Polski
- odbudowę fragmentu torowiska szerokotorowego po stronie polskiej celem obsługi przesiadki podróżnych z pociągów Mińsk Białoruski- wraz z odbudową stacji kolejowej przesiadkowej granicznej Zubki Białostockie Granica.

Cel:
w tej inwestycji chodzi o możliwość kursowania pociągów szerokotorowych pasażerskich do stacji Zubki Białostockie z Białorusi. Istnieje propozycja przywrócenia połączeń Mińsk Białoruski- Baranowicze- Wołkowysk- Brzostowica- Zubki Białostockie z przesiadką na pociąg podmiejski regio Zubki Białostockie- Waliły - Białystok Fabryczny- Białystok.

Czy UMWP wie że takie połączenia już kiedyś kursowały, opisujemy możliwości ich przywrócenia.

Zebrane informacje:

Linia kolejowa nr 37 od stacji Waliły do stacji Zubki Białostockie jest w złym stanie technicznym, ponieważ nie jest eksploatowana od 03.04.2000 r. W chwil obecnej brak jest infrastruktury spełniającej warunki umożliwiające zorganizowanie punktów odprawy celnej i granicznej. Linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej została rozebrana w latach 90 ubiegłego stulecia. Od tego czasu brak jest ciągłości linii po stronie Kolei Białoruskich. Linie kolejowe o prześwicie 1520 mm po stronie zarządzanej przez PKP PLK S.A. nie były nigdy eksploatowane. Założeniem ich budowy było wykorzystanie punktów przeładunkowych do celów czysto militarnych (przeładunek transportów sił zbrojnych z terenu byłego ZSRR). Minister Infrastruktury w roku 2005 wydał decyzję o likwidacji ww. linii, które następnie w roku 2007 zostały przekazane do PKP S.A., a następnie fizycznie zlikwidowane. Z uwagi na znaczny stopień degradacji stacji Zubki Białostockie oraz likwidację torów o prześwicie 1520 mm nie istnieje obecnie możliwość kursowania pociągów pasażerskich ze stacji Brzostowica (Koleje Białoruskie) do st. Zubki Białostockie.

 

 

 

Pozdrawiam

 

Łukasz Kwasiborski

Wydział prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Centrala

ul. Targowa 



Korespondencja w sprawie


Subject: Re: w sprawie zubki białostockie
To: Adam Fularz <adam.fularz na wieczorna.pl>


Na chwilę obecną potrzebuję stwierdzić kto jest na Białorusi odpowiedzialny za ewentualne finansowanie połączeń z Czeremchy do Wysokolitowska najlepiej z wypowiedzią kogoś z odpowiedzialnych tamtejszych władz czy są gotowi na partycypację w kosztach takiego połączenia (kilometry na swoim terenie).

Komentarze

Popularne posty