Co z połączeniami kolei z Polski na Litwę i do Estonii? List do redakcji.
Departament Kolejnictwa
Znak pisma: DTK-8.051.149.2025
Warszawa, 14 sierpnia 2025
Pan
Adam Fularz
adamfularz1. ...outlook.com
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do korespondencji w sprawie połączeń z Polski do Tallinnu, przedstawiam
poniższe stanowisko.
Ministerstwo Infrastruktury nie planuje organizacji przedmiotowego połączenia. Plan
zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w między-wojewódzkich
i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach
pasażerskich w transporcie kolejowym (dalej: Plan) przedstawia zamierzenia strategiczne
związane z przygotowaniem długofalowych działań ukierunkowanych na zrównoważony
rozwój transportu publicznego. Formułuje podstawowe zasady funkcjonowania
międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie
kolejowym wykonywanych jako przewozy o charakterze użyteczności publicznej
w ramach publicznego transportu zbiorowego. Jest ponadto dokumentem określającym
pożądany stan docelowy w zakresie transportu publicznego. Plan bazuje
na rozstrzygnięciach strategicznych dokumentów rządowych programujących rozwój
kraju, zachowując z nimi komplementarność i spójność. Na podstawie obowiązujących
kierunków polityki państwa, prognoz zapotrzebowania na międzywojewódzkie
i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie, zasad dotyczących budowy oferty
przewozowej oraz planu finansowania omawianej kategorii przewozów, w Planie
wskazano sieć linii komunikacyjnych, na których Minister zaplanował wykonywanie
przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Podczas tworzenia oferty przewozowej uwzględnia się szereg czynników, takich jak:
zdolność przepustowa infrastruktury kolejowej, potrzeby społeczne, różne preferencje
podróżnych czy kursowanie pociągów w równych odstępach czasowych pomiędzy
miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim limit dofinansowania przewozów
międzywojewódzkich i międzynarodowych, który zaplanowany jest na dany rok w ustawie
budżetowej i wykaz połączeń możliwych do dofinansowania z budżetu państwa,
określonych w Planie. Ministerstwo Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych
przewozów kolejowych każdorazowo, na etapie prac nad rozkładem jazdy, dąży wspólnie
z PKP Intercity S.A. oraz zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
do wypracowania rozwiązań, które w jak największym stopniu spełnią oczekiwania całego
społeczeństwa.
Należy również podkreślić, że możliwości wprowadzenia nowych połączeń podlegają
ograniczeniom i są zależne od wielu czynników technicznych i operacyjnych, m.in.
od dostępności taboru oraz personelu, znajdującego się po stronie operatora PKP
Intercity, jak również od dostępnej przepustowości i technicznych uwarunkowań sieci
kolejowej.
Z poważaniem
Tomasz Warsza
Dyrektor
Dokument podpisany elektronicznie
Komentarze
Prześlij komentarz