Co z połączeniami kolei z Polski na Litwę i do Estonii? List do redakcji.

 Departament Kolejnictwa

Znak pisma: DTK-8.051.149.2025

Warszawa, 14 sierpnia 2025

Pan

Adam Fularz

adamfularz1.   ...outlook.com

Szanowny Panie,

w nawiązaniu do korespondencji w sprawie połączeń z Polski do Tallinnu, przedstawiam

poniższe stanowisko.

Ministerstwo Infrastruktury nie planuje organizacji przedmiotowego połączenia. Plan

zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w między-wojewódzkich

i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach

pasażerskich w transporcie kolejowym (dalej: Plan) przedstawia zamierzenia strategiczne

związane z przygotowaniem długofalowych działań ukierunkowanych na zrównoważony

rozwój transportu publicznego. Formułuje podstawowe zasady funkcjonowania

międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie

kolejowym wykonywanych jako przewozy o charakterze użyteczności publicznej

w ramach publicznego transportu zbiorowego. Jest ponadto dokumentem określającym

pożądany stan docelowy w zakresie transportu publicznego. Plan bazuje

na rozstrzygnięciach strategicznych dokumentów rządowych programujących rozwój

kraju, zachowując z nimi komplementarność i spójność. Na podstawie obowiązujących

kierunków polityki państwa, prognoz zapotrzebowania na międzywojewódzkie

i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie, zasad dotyczących budowy oferty

przewozowej oraz planu finansowania omawianej kategorii przewozów, w Planie

wskazano sieć linii komunikacyjnych, na których Minister zaplanował wykonywanie

przewozów o charakterze użyteczności publicznej.

Podczas tworzenia oferty przewozowej uwzględnia się szereg czynników, takich jak:

zdolność przepustowa infrastruktury kolejowej, potrzeby społeczne, różne preferencje

podróżnych czy kursowanie pociągów w równych odstępach czasowych pomiędzy

miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim limit dofinansowania przewozów

międzywojewódzkich i międzynarodowych, który zaplanowany jest na dany rok w ustawie

budżetowej i wykaz połączeń możliwych do dofinansowania z budżetu państwa,

określonych w Planie. Ministerstwo Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych

przewozów kolejowych każdorazowo, na etapie prac nad rozkładem jazdy, dąży wspólnie

z PKP Intercity S.A. oraz zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

do wypracowania rozwiązań, które w jak największym stopniu spełnią oczekiwania całego

społeczeństwa.


Należy również podkreślić, że możliwości wprowadzenia nowych połączeń podlegają

ograniczeniom i są zależne od wielu czynników technicznych i operacyjnych, m.in.

od dostępności taboru oraz personelu, znajdującego się po stronie operatora PKP

Intercity, jak również od dostępnej przepustowości i technicznych uwarunkowań sieci

kolejowej.

Z poważaniem

Tomasz Warsza

Dyrektor

Dokument podpisany elektronicznie

Komentarze