Koncepcja Ożywienia Portu Lotniczego w Białymstoku: Perspektywy Rozwoju i Wyzwania

 

Fot. Samolot jaki latał w relacji do Białegostoku. cc wikimedia

W obliczu rosnącej potrzeby szybkiej i wygodnej komunikacji, argumenty przemawiające za reaktywacją portu lotniczego w Białymstoku nabierają na sile. Jako ekspert od lotnictwa cywilnego, pragnę przedstawić nową koncepcję kolejnych kroków, które mogą przybliżyć nas do tego celu. Podstawą naszych działań powinno być przeprowadzenie konsultacji społecznych na temat potencjalnych kierunków lotów oraz przedyskutowanie rozkładu lotów i cennika biletów. Na tej podstawie proponujemy połączenia Białystok-Kraków oraz Białystok-Wrocław jako najbardziej rentowne, opierając się na analizie innych regionalnych portów.

Historia pasażerskiego portu lotniczego w Białymstoku, choć krótka, jest znaczącym elementem naszego dziedzictwa. Uruchomiony w 1945 roku, obsługiwał połączenia do Warszawy, zanim został zamknięty. Obecnie Białystok, jako największe miasto UE bez czynnego portu lotniczego, stoi przed szansą zmiany tej sytuacji.

Propozycja reaktywacji portu lotniczego w Krywlanach opiera się na relatywnie niewielkich inwestycjach, które umożliwiłyby uruchomienie rejsów pasażerskich. Do kluczowych działań należałoby usunięcie przeszkód lotniczych i odtworzenie lasu w celu kompensacji szkód ekologicznych. Dodatkowo, rozbudowa infrastruktury dostępu, takiej jak połączenie kolejowe, mogłaby znacznie ułatwić dojazd do portu.

Argument ekonomiczny za reaktywacją portu opiera się na przykładach z innych krajów, gdzie porty lotnicze funkcjonują skutecznie nawet w mniejszych aglomeracjach. Przykłady portów w Shannon czy Knock w Irlandii obalają mit, iż porty lotnicze muszą znajdować się blisko wielkich miast. Ponadto, regionalne lotniska, takie jak Świnoujście-Heringsdorf, wykazują, że mogą one znacząco przyczyniać się do lokalnej gospodarki, nawet przy niewielkiej liczbie obsługiwanych pasażerów rocznie.

Rozpoczęcie prac nad przystosowaniem portu do obsługi połączeń pasażerskich wymaga jednak czasu i zaangażowania. Doświadczenia innych portów wskazują, że takie przedsięwzięcia mogą trwać od jednej do dwóch dekad. Warto jednak rozważyć te inwestycje jako długoterminową inwestycję w rozwój miasta i regionu.

Budowa niewielkiego terminalu dla taksówek powietrznych czy adaptacja istniejących hangarów na potrzeby terminala pasażerskiego to kroki, które mogłyby znacząco obniżyć początkowe koszty projektu. Potencjalne negocjacje z liniami lotniczymi chętnymi do uruchomienia połączeń z Białegostoku, mogłyby jeszcze bardziej przyczynić się do sukcesu tego przedsięwzięcia.

Zachęcam władze miasta oraz społeczność lokalną do otwartego dialogu i współpracy w celu ożywienia portu lotniczego w Białymstoku. Wspólnie możemy nadać nowy impet rozwojowi naszego regionu, korzystając z bogactwa naszej historii i nowoczesnych rozwiązań transportowych.

Opracowałem ten tekst przy użyciu sztucznej inteligencji.

Z szacunkiem, Adam Fularz, ekonomista ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Zielona Góra Załącznik: argument ekonomiczny za lotniskiem Białystok Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko. UZASADNIENIE STRAT Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die Differenz in Höhe von 506 Tsd. € ruch lotniczy Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd. Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf obliczenie wpływów z turystyki - Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600 - durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7 - durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100 - daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000 straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko Landkreis VorpommernGreifswald nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von insgesamt rd. 20,9 Millionen € rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen, also rd. 16,9 Millionen € jährlich. Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe Wirkung in Millionen € pro Jahr Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880 Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411 Unter der Annahme, dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%. (...) Ergebnis: Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern. (...) 1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9 Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge. 2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen € verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald, 57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf. 3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte 30 Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die Situation würde sich sogar verschlechtern. 4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die Lebensbedingungen der Bevölkerung. 5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte. Fazit: Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste, wenn er nicht schon geöffnet wäre. wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf

Komentarze

Popularne posty