Port Lotniczy Krywlany: W Kierunku Ożywienia Komunikacji Lotniczej w Białymstoku

 

Port Lotniczy Krywlany

W kontekście planów reaktywacji Portu Lotniczego Krywlany w Białymstoku, korespondencja między Adamem Fularzem a Departamentem Strategii i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Białymstoku rzuca światło na wyzwania i procedury administracyjne stojące przed tym ambitnym projektem. W kwietniu 2021 roku, Fularz zasugerował przeprowadzenie konsultacji społecznych dotyczących potencjalnych połączeń lotniczych oraz cennika biletów, co wskazuje na jego zainteresowanie rozwijaniem lotniska do obsługi ruchu pasażerskiego.

W odpowiedzi na jego zapytanie, przedstawiciel Departamentu Strategii i Rozwoju wyjaśnił, że pierwszym i kluczowym krokiem ku adaptacji lotniska Krywlany do potrzeb komunikacji lotniczej jest usunięcie naturalnych przeszkód lotniczych. Procedura administracyjna w tej sprawie rozpoczęła się już w sierpniu 2020 roku i jest kluczowa dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz dla osiągnięcia docelowego kodu referencyjnego 3C, niezbędnego do uruchomienia utwardzonego pasa startowego o długości 1350 metrów.

Rozważanie propozycji dotyczących rozkładów lotów i cennika biletów, przed zakończeniem procedury usuwania przeszkód oraz uzyskaniem kodu 3C, zostało przez Departament uznane za przedwczesne. To podkreśla złożoność procesu adaptacji infrastruktury lotniskowej do nowych funkcji i pokazuje, że bezpieczeństwo ruchu lotniczego jest priorytetem w planowaniu przyszłego rozwoju portu.

Fularz, w dalszej korespondencji, porusza także ważną kwestię ekologiczną, związaną z koniecznością kompensacji za wycinkę lasu solnickiego, co jest wymogiem unijnym. Jego uwagi wskazują na potrzebę uwzględnienia zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej w procesie modernizacji lotniska.

Inicjatywa reaktywacji Portu Lotniczego Krywlany staje się zatem nie tylko projektem infrastrukturalnym, ale również wyzwaniem z zakresu zarządzania środowiskowego i bezpieczeństwa. Poprzez konstruktywny dialog i współpracę z lokalnymi władzami, Adam Fularz stara się przyczynić do rozwoju lotnictwa w regionie, nie zapominając o jego wpływie na otaczające środowisko.

Ta wymiana zdań między mieszkańcem a urzędem miasta stanowi przykład zaangażowania obywatelskiego i konieczności rozwijania infrastruktury w sposób przemyślany i zgodny z obowiązującymi regulacjami, a także podkreśla rolę dialogu społecznego w kształtowaniu przyszłości transportu lotniczego w Białymstoku.

opr. SztucznIntelig.


Dep Strategii i Rozwoju dsr na serw. um.bialystok.pl

Mon, Feb 7, 2022, 9:08 AM
to me

Sz. P. Adam Fularz


 

Odnosząc się do wniosku o konsultacje społeczne odnośnie portu lotniczego Krywlany informujemy Pana jak niżej.

Podstawowym celem rozbudowy i modernizacji lotniska Krywlany było umożliwienie pełnienia funkcji komunikacyjnych na utwardzonym pasie startowym w formule prawnej lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Została wybudowana droga startowa o nawierzchni sztucznej oraz droga startowa o nawierzchni trawiastej wraz z płytą postojową. Po usunięciu naturalnych przeszkód lotniczych zagrażających bezpieczeństwu ruchu lotniczego (obecnie prowadzone jest postępowanie administracyjne) i nadaniu lotnisku docelowego kodu referencyjnego 3C, będzie realizacja inwestycji dostosowujących lotnisko do obsługi ruchu pasażerskiego i cargo. Uruchomienie regularnych połączeń lotniczych będzie możliwe dopiero przy wykorzystaniu drogi startowej o długości 1350 m. Na okres przejściowy do momentu uzyskania docelowego kodu referencyjnego lotnisku nadano certyfikat uprawniający od kwietnia 2020 r. na starty i lądowania na skróconym pasie drogi startowej.

Uruchomieniem połączeń z lotniska Krywalny przewoźnicy wyrażali zainteresowanie, zastrzegając warunek pełnego funkcjonowania pasa startowego na całej długości (1350 m). Obecnie z uwagi na brak w pełni funkcjonującego pasa startowego rozmowy są zawieszone.

Ceny biletów lotniczych i lotów (dokąd, kiedy) będą znane dopiero, gdy określą je ci przewoźnicy, którzy zdecydują się na wykonywanie operacji lotniczych z lotniska Białystok Krywlany.

W związku z powyższym jakiekolwiek sondaże społeczne oraz przeprowadzanie rozważań dotyczących potencjalnych rozkładów lotów z lotniska Krywlany i potencjalnych cenników biletów, które de facto należą do decyzji operatorów lotniczych przed zakończeniem wszystkich wymaganych procedur administracyjnych dotyczących usunięcia przeszkód lotniczych występujących w obrębie lotniska i procesu wyposażenia lotniska w infrastrukturę wymaganą przy obsłudze ruchu pasażerskiego są obecnie przedwczesne i niecelowe.

Do publicznej wiadomości na stronie internetowej Miasta Białystok www.bialystok.pl w zakładce <Dla Mieszkańców>Lotnisko są udostępnione informacje dotyczące lotniska Krywlany oraz opracowanie odnośnie możliwych modeli zarządzania operacyjnego.



--
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok
tel.85 869 6119

Komentarze

Popularne posty