Question to Air Baltic Corporation: flights to Suwałki ZWK and Białystok QYY

To the kind attention of:

 Korporatīvās komunikācijas vadītāja

A/S Air Baltic Corporation

Starptautiskā lidosta "Rīga"

Question to Air Baltic Corporation: flights to Suwałki ZWK and Białystok QYY

Hi.
My name is Adam and I write books about airports. You can find many books on airports that I have written.
I used Your airline twice or even three times. I even had the Baltic Miles Card.
For a new book about domestic airports in Podlasie I would need some response.
What do You think to offer domestic flights to the following destinations:
  1. Bialystok (1350 meters of runway length)
  2. Suwałki (1300 meters of runway length)
I thought that the same strategy as in the case of Liepaja could be used- a plane would spend a night in these airports and provide the last (like the deparature from Riga at 23:30) and the fist connection from the airport (like 5:45 a.m.) to Riga.

I thought to propose to resume flights from Bialystok to Riga with some STOL aircraft in the summer only. I assume that such fligths are even possible as a stop-over on the Riga- Warszawa route.

All these airports in my proposal would be upgraded and its runways extended. Do You have any idea what type of STOL aircraft could be used - if any? Q400 needs some more length than the 1300 meters in Suwałki and 1350 meters in Bialystok, like 1450 meters according to its manual. 
The Bombardier Q400- it needs a runway of something like 1450 meters- I suppose.

I remind of Your previous efforts:
airBaltic to Launch Direct Flights to Ventspils

"We are very pleased to open a second domestic route in Latvia. The Riga-Liepaja route has developed successfully, and passenger numbers have increased substantially. This illustrates the potential for growth in domestic routes, and we are sure that the Riga-Ventspils route will also be successful," says airBaltic president and CEO Bertolt Flick.

The price of a one-way ticket will start at LVL 4.10 when travelling from Ventspils to Riga and LVL 12.70 when flying from Riga to Ventspils. These prices include airport fees and transaction costs. Flights to Ventspils will be operated by Fokker 50 aeroplanes and will last 45 minutes. Online check-in will be possible for the Riga-Ventspils flight, which will allow passengers to avoid registration procedures at the airport.

From April 21 till October 24 morning flights will be conducted by airBaltic on business days at 6:50 (Riga - Ventspils) and 8:00 (Ventspils - Riga), while evening flights will be provided at 18:45 (Riga – Ventspils) and 19:55 (Ventspils – Riga). For an exact flight schedule, please visit the airline's website at www.airbaltic.lv.

Ventspils is the second domestic destination for airBaltic in Latvia. Two direct flights a day to Liepaja were first offered in the summer season of 2007, when direct flights from Liepaja to Hamburg and Copenhagen were also opened.



Cheers, Adam



-- 

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



---------- Forwarded message ---------
From: Telewizja Opera <telewizjaopera@gmail.com>
Date: Fri, Feb 5, 2021 at 2:56 PM
Subject: Pytanie o opinię do pomysłu uruchomienia Podlaskich Linii Lotniczych celem obsługi obu lotnisk Podlasia
To: Sejmik <sejmik@wrotapodlasia.pl>


Temat: Pytanie o opinię zarządu Województwa Podlaskiego w sprawie przebudowy lotniska w Białymstoku w mały port przesiadkowy poprzez uruchomienie Podlaskich Linii Lotniczych



do 
Zarząd województwa

Szanowni Państwo,
Pytanie.

Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie wznowienia już istniejącej po 11945 r. siatki pasażerskich połączeń lotniczych Podlasia.

Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Białymstoku na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci podlaskich lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu. 

Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot do Warszawy -czy też loty przez Rygę, hub linii lotniczych AirBaltic, uzupełnić o linię lotniczą do Białegostoku i Suwałk -i połączyć z systemem połączeń lokalnych lotniczych przesiadkowych na małe samoloty startujące z Rygi czy Warszawy w wybrane dni tygodnia na lokalne lotniska do:
1.
Suwałk- jako lotnisko lokalne dla północnego Podlasia, regionu Litwy Srodkowej. 
2.
Białegostoku i tamtejszego lotniska które wydłużonoby nieznacznie. 

Na tych lotniskach dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Wszystkie one obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe sezonowe do Warszawy z przesiadką na świat na Okęciu, albo też z przesiadką w Rydze poprzez hub linii AirBaltic. Oba te huby są dogodnie ulokowane.  

Bilety lotnicze na odcinki z Warszawy czy Rygi do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Suwałk czy Białegostoku mogliby z nich tanio skorzystać jako ostatnie połączenie późnowieczorne do swojej miejscowości. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych dotowanych lotów pasażerskich w wielu krajach Europy. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Białymstoku z innymi miastami regionu i umożliwiałoby lepsze obłożenie ostatnich lotów z Warszawy do Białegostoku, gdyby samolot docierał jeszcze dalej, na lotnisko w Suwałkach. 

Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie do lotniska hubowego przesiadkowego w sezonie letnim:
1. Suwałki- Białystok- Warszawa- Białystok- Suwałki 
 albo 2. Białystok- Suwałki- Ryga- Suwałki- Białystok (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano), wymaga to rozbudowy długości pasa na lotnisku w Suwałkach i Białymstoku albo użycia mniejszego samolotu. Wwymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Suwałkach pod konkretne typy samolotów. Samoloty kursowałyby w sezonie letnim 2022- lotniska muszą mieć wymagane certyfikaty dla ruchu pasażerskiego i możliwości techniczne dostosowania pomieszczeń do roli terminalu.

Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Rydze albo Warszawie- lokalnych hubach- na loty do Suwałk, Białegotoku co najmniej dwa do trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych. 

W celu realizacji lokalnych połączęń lotniczych władze samorządowe na wzór linii Rhein- Neckar- Air powołałyby tzw. wirtualną linię lotniczą, i tylko sprzedawałyby bilety, np. razem z ofertą biletów na połączenia LOT czy AirBaltic albo innych linii jeśli te włączą połączenia do Białegostoku i Suwałk do swojej oferty. 

Opis proponowanego rozwiązania:
Dornier 328-100 z Rhein-Neckar Air
Kod IATA :M2 
używany przez MHS Aviation
Kod ICAO :MHV 
używany przez MHS Aviation
Znak wywoławczy:SNOWCAP 
używany przez MHS Aviation
Założenie:2013
Siedzenie:Mannheim , Niemcy
Niemcy 
Lotnisko macierzyste:Lotnisko w Mannheim
Forma firmy:GmbH
Zarządzanie:Dyrektor zarządzający : [1]
Dirk Eggert
Wielkość floty:3
Celuje:krajowy
Stronie internetowej:flyRNA.com

https://flyrna.flights/booking

Rhein Neckar powietrza (RNA) jest to tzw. wirtualna linia lotnicza z siedzibą na lotnisku Mannheim. Loty są sprzedawane przez Rhein-Neckar Air i obsługiwane przez MHS Aviation.

Historia 

Po tym, jak linie Cirrus Airlines musiały zaprzestać lotów w styczniu 2012 r., Na lotnisku w Mannheim nie było już regularnych lotów. Z inicjatywy firm z regionu Ren-Neckar (w tym SAP , Heidelberg Cement i Südzucker ), Rhein-Neckar Air GmbH została założona w 2013 roku przez stowarzyszenie promujące wznowienie lotów regularnych na City Airport Mannheim eV 2014 rozpoczął operacje lotnicze z połączeniami dziennymi do Berlina-Tegel . [2]

Miejsca docelowe lotów 

Rhein-Neckar Air oferuje regularne loty z Mannheim do Berlina-Tegel i Hamburga . Nacisk kładziony jest na podróżujących służbowo. Ponadto RNA obsługuje również port lotniczy Sylt na Morzu Północnym od 2017 roku . Loty były oferowane cztery razy w tygodniu (środy, piątki, soboty i niedziele) latem 2019 roku. Ze względu na duże zapotrzebowanie Sylt jest również obsługiwany przez Kassel od 8 czerwca 2019 r . [3]

Flota

Rhein-Neckar Air wyczarterował trzy Dornier 328 od MHS Aviation do operacji lotniczych . To wykonuje loty w imieniu RNA i zapewnia zarówno personel kokpitu, jak i personel pokładowy. Zgodnie z definicją prawną Rhein-Neckar jest wirtualną linią lotniczą , ponieważ nie posiada własnego certyfikatu przewoźnika lotniczego ( AOC - Airline Operator Certificate ). [4] Jednak tylko RNA działa jako partner umowny dla pasażerów. [5]

Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Bialostocka24.pl
-- 
Załączniki: lotniska:

List internauty:
Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto. Od tego czasu szczerze oddani Krywlanom pozostali właściwie tylko szybownicy, a od połowy lat 80. - motolotniarze i helikopter pogotowia ratunkowego. Pozostali animatorzy promowania awiacji w naszym mieście grali i grają znaczonymi kartami.

Ile nas to kosztowało?

Po 1992 r. zapadły decyzje polityczne budowania Portu Lotniczego na Krywlanach. W rok później uruchomiono już Biuro Sprzedaży i Rezerwacji PLL LOT. Biuro poobsługiwało jakiś czas własne biuro i zostało zamknięte. Historia budowy naszego lotniska to dzieje nieudolności tutejszych samorządowców. Ile myśmy już forsy w to coś wpakowali, to się w pale nie mieści - jak mawiał Maklakiewicz. Zamiast po "Misiu" kręcić marnego "Rysia", należało zrobić "Lotnisia", a scenariusz czerpać bezpośrednio od pomysłów lokalnych budowniczych. Z nudów sobie nieco poprzeglądałem. 30 marca w 2005 r. na portalu Szukamy Polski pisaliśmy, że Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych "Polconsult" za 242 tys. zł. przygotowało projekt kilku wariantów budowy lotniska w Białymstoku. No bo wiadomo: ten radny chce hangar na zielono, a drugi na czerwono. Trzeba się przygotować. Najbardziej ciekawe są jednak prognozy i wyliczenia. A więc rocznie Krywlany (bo potem były Topolany, potem znów Krywlany i znów Topoliny, itp) miały przynosić 700 tys. zł strat. "Polconsult" skasował za ekspertyzę ćwierć banki. I na jej podstawie postanowiliśmy "lotnisio" budować. Potem było jeszcze kilkanaście ekspertyz, opinii, analiz. A że nie powstał z tego jeszcze film, tłumaczę jedynie tym, że dziś z wszystkimi ambitnymi produkcjami wygrywają seriale. Wiadomo: gorszy pieniądz wypiera lepszy. Szkoda, bo "Lotnisio" to mógłby być fajny serial! I w atmosferze paliwka mógłby pojawić się w nim Beja [Zaborski - aktor Białostockiego Teatru Lalek, który reklamuje jedną ze stacji benzynowych - red.]. Może jednak nie poddawać się i ogłosić konkurs na taki scenariusz? Mamy tu Fabrykę Bestsellerów, może wreszcie jakiś wyprodukuje? Póki co płyną sobie leniwie jak nasza Biała miliony pieniędzy publicznych, by przy okazji kolejnych wyborów wysłuchać kolejnych odlotowych obietnic. Człowiek jest tak durny, że kupi każdą cegłę. A swoją drogą, to chyba warte dziennikarskiego śledztwa, aby policzyć, ile w sumie wydaliśmy na budowę "Lotnisia"? Krywlany a Babimost

Wracam do lotniska i do tego stylu myślenia wczoraj i dziś. Nie trzeba wielkich ekspertyz, aby wysunąć głowę ponad opłotki Topolano-Krywlan i spróbować coś porównać. Kiedy przed wojną zapadły decyzje o budowie pasa startowego na Dojlidach, porównywano perspektywy jego rozwoju z istniejącymi już lotniskami w Grodnie i Suwałkach (tak, tak, było przed naszym). A czy dziś robimy takie porównania? Naprawdę warto. Oto jedno z nich. Zielona Góra, miasto ze 117 tys. mieszkańców, swój budżet w rubryce "dochody na 2009" zaplanowała na około 435 mld zł. Białystok liczący 295 tys. mieszkańców planuje budżet na niewiele więcej - na około 456 mln. Gołym okiem widać naszą nędzę. Nic tu nie poradzimy. Ściana wschodnia, odcięta od dochodowego wschodu granicą, za daleko do Europy... bida. Zielona Góra ma swoje lotnisko i zwie go dumnie: Port Lotniczy Zielona Góra Babimost. W ub.r. Babimost stracił jedną trzecią chętnych do lotów rejsowych. W styczniu tego roku było tylko 203 pasażerów, z tego 199 to lokalni urzędnicy. Za ich latanie płaci tamtejszy Urząd Marszałkowski. Taką mniej więcej informację podał 'Teleexpress" 2 lutego br. No więc wróćmy do naszych tutejszych ekspertyz. Była np. taka, że w 2015 r. białostockie lotnisko obsłuży 60 tys. osób. Nikt by specjalnie nie protestował, gdyby dodać jedno zero, lub jedno zero ująć. 6 czy 600 tysięcy. Co za różnica. Raport też by przeszedł. Zamiast więc wylewać kolejne wiadra publicznych pieniędzy bezpośrednio do pobliskich piachów, zbudujmy w okolicach Białegostoku nowoczesną spalarnię śmieci, na której zaczniemy zarabiać grube pieniądze. Przed wojną lotnisko budowano nie po to, aby wygrać wybory, ale z bardzo konkretnego powodu: zaleceń wskazań Sztabu Głównego, który lotniska potrzebował i wskazał wstępną lokalizację w rejonie Mosty-Wołkowysk-Białystok. Padło na Krywlany. Polityków przy tym nie było, ale trzeźwi pragmatycy.

wg http://epbk.pl/forum/index.php?action=recent

W lokalnej prasie podano:

Możliwa jest budowa niewielkiego terminalu, a także wydłużenie pasa startowego o 150 metrów na Zachód i 450 metrów na Wschód. 

Czytaj więcej: http://www.poranny.pl/wiadomosci/bialystok/a/pas-startowy-na-krywlanach-prezydent-dziekuje-za-16-mln-zl,12713750/


Odpowiedzi władz miasta:

UM Białystok

Czy władze miasta mogą sfinansować przedłużenie pasa startowego lotniska w Krywlanach do ok. 1520 metrów lub nawet 1700 metrów dla nowego typu samolotu pasażerskiego linii lotniczych Lot typ Embraer E-190? Jest to maszyna do obsługi małych lotnisk z krótkim pasem startowym.

Nie jest to jakaś szczególnie kosztowna inwestycja by ów budowany akurat pas przedłużyć o te 170 metrów.  Umożliwi to połączenie lotnicze do Warszawy w sezonie letnim- głównie dla turystów. Można to sfinansować z kredytu które miasto spłacałoby z pobieranej opłaty pasażerskiej. Przy stu pasażerach dziennie byłoby to ok. 350 tys. zł rocznie. Być może pokrywa to spłatę rat kredytu i byłoby neutralne dla budżetu. 

Jako terminal pasażerski można by wykorzystać aktualne pomieszczenia przy lotnisku lub jakiś hangar. Wymaga się też systemu naprowadzania.

Czy połączenie do Warszawy mogłoby ruszyć w 2019 roku? 

-- 

W dniu 27 kwietnia 2018 11:10 użytkownik Departament Strategii i Rozwoju napisał:

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

adam.fularz@wieczorna.pl

 

 

dotyczy:           pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 26.04.2018 r.)

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że prace budowlane trwają. Przewiduje się, że roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2018 r.

-- 
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok


Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.


dotyczy:          pytanie z dnia 28 sierpnia 2018 r.

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że decyzje odnośnie rozwoju lotniska Krywlany, w tym przedłużenia pasa startowego będą mogły być rozważane dopiero po zakończeniu obecnie realizowanego przedsięwzięcia i przeprowadzeniu wielu złożonych i czasochłonnych wymaganych prawem procedur administracyjnych.

Na aktualnym etapie modernizacji lotniska realizacja proponowanych przez Pana kwestii jest działaniem przedwczesnym.



--
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok


Pan Adam Fularz

 

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

dotyczy:           pytania z dnia 28 czerwca 2018 r. o przedłużenie pasa startowego

 

Szanowny Panie

Realizowany zakres inwestycji na lotnisku Krywlany obejmujący budowę drogi startowej o nawierzchni utwardzonej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną zaprojektowano w taki sposób, aby była możliwa jej ewentualna rozbudowa w przyszłości.

Inwestycja jest w trakcie realizacji o parametrach technicznych określonych w decyzji Wojewody Podlaskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego oraz w decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zatem na tym etapie rozważanie sugerowanych kwestii - przed zakończeniem obecnych robót budowlanych i pomyślnym przeprowadzeniem wymaganych procedur recertyfikacyjnych i rejestracyjnych jest przedwczesne.

Należy mieć na uwadze, że decyzja odnośnie dalszej rozbudowy lotniska (kiedy i w jakim zakresie) winna być uzależniona w szczególności od realnego zapotrzebowania na usługi lotnicze na lotnisku Krywlany w Białymstoku.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

dotyczy:           pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 26.04.2018 r.)

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że prace budowlane trwają. Przewiduje się, że roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2018 r.

---


 Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski "Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

dotyczy: pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 11.01.2018 r.)

 

Szanowny Panie,

W odpowiedzi na Pana pytanie o lotnisko informujemy, że w połowie lipca 2017 r. został ogłoszony przetarg, którego przedmiotem było wykonanie dokumentacji projektowej (wykonawczej) niezbędnej do przeprowadzenia robót budowlanych oraz wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie i rozbudowie lotniska wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej na lotnisku a także wykonanie aktualizacji dokumentacji rejestracyjnej lotniska Białystok Krywlany i dokumentacji AIP.

Przetarg został rozstrzygnięty w dniu 6 listopada 2017 r. Wykonawcą jest polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe (lider konsorcjum), PPU Drabent, Projekt Plus oraz UAB Siauliu Plentas. Umowę z Wykonawcą podpisano w dniu 17 listopada 2017 r.

Wykonawca już rozpoczął prace budowlane. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2018 r.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie lotniska Krywlany z dnia 25 września br. informujemy, że przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego ogłoszono w połowie lipca br. Zakres robót budowlanych obejmie budowę drogi startowej o nawierzchni utwardzonej o wymiarach 1350 m na 30 m i drogi o nawierzchni trawiastej oraz płyty do zawracania samolotów, drogi kołowania i płyty postojowej. Powstanie także niezbędna infrastruktura techniczna, oświetlenie oraz strefa lądowania skoczków spadochronowych.

W odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęły dwie oferty. Obecnie trwa procedura opracowywania montażu finansowego przedsięwzięcia oraz oceny złożonych ofert. W przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia postępowania przetargowego przewiduje się, że zakończenie inwestycji nastąpi z końcem 2018 roku.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski "Wieczorna.pl" sp. z o.o.


Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie przetargu na budowę lotniska w Białymstoku informujemy, co następuje.

W dniu 18.07.2017 r. Miasto Białystok ogłosiło przetarg na budowę lokalnego lotniska na Krywlanach w systemie „Zaprojektuj i Zbuduj". Zakres robót obejmuje budowę drogi startowej o wymiarach 1350 m na 30 m, o nawierzchni utwardzonej oraz drogi startowej o wymiarach 840 m na 160 m o nawierzchni trawiastej, płyty do zawracania samolotów, drogi kołowania oraz płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem. Oferty można składać do dnia 29.08.2017 r.

Przewiduje się, że roboty budowlane zakończone zostaną w 2018 r. Lotnisko będzie podzielone na dwie części: część północna z drogą startową trawiastą i z płytą postojową będzie o charakterze szkoleniowym, natomiast część południowa z drogą startową utwardzoną o charakterze komunikacyjnym.

Informujemy, że program funkcjonalno-użytkowy opracowany dla potrzeb przekształcenia lotniska Krywlany w lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji przewiduje lokalizację terminalu pasażerskiego. Jednak o jego budowie zdecyduje popyt na usługi lotnicze i związane z tym zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie.

---

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

 

Szanowny Panie,

 

W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie referendum lotniskowego na Podlasiu.

Jak już wielokrotnie informowaliśmy, organizacja regionalnych portów lotniczych jest zadaniem ustawowym i należy do kompetencji Samorządu Województwa.

Przypominamy że, na początku 2015 r. (jeszcze przed odbyciem referendum w 2017 r.) władze Białegostoku wspólnie z Aeroklubem Polskim podjęły działania zmierzające do przekształcenia istniejącego na Krywlanach lotniska użytku wyłącznego w lotnisko publiczne o ograniczonej certyfikacji.

Przedsięwzięcie to, w oparciu o decyzję środowiskową i opracowaną dokumentację ma na celu budowę pola wzlotów o nawierzchni utwardzonej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z ewentualną możliwością rozwoju w przyszłości, poprzedzoną uzyskaniem stosownej certyfikacji wymaganej dla tego typu lotnisk.

Aktualnie trwają procedury uzyskiwania wymaganych decyzji, zgód i zezwoleń związanych z przystąpieniem do realizacji inwestycji.

Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
ul. Słonimska 1, 15 - 950 Białystok

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Lotnisko Suwałki:

Szanowni Państwo,

Od lat przekonuję Państwa do inwestycji w lokalne lotniska. Teraz chcę zaproponować nową, nowo zmienioną i uaktualnioną koncepcję:

Regionalny port lotniczy Suwałki- Podlasie

Port lotniczy Suwałki jest najbliższym: 
1) zdatnym do dalszej rozbudowy lotniskiem w pobliżu miasta Białystok.
2) lotniskiem z którego już obecnie możnaby uruchomić loty rejsowe pasażerskie po relatywnie niewielkich inwestycjach. W odróżnieniu od Krywlan, ma on płytę postojową.  

Dojazd

Do lotniska Suwałki z Białegostoku jest to 123 km, a do lotniska Szymany- aż 193 km. Czas przejazdu drogowego z Białegostoku na lotnisko to 1 godzina 47 minut samochodem. 

W pobliżu suwalskiego lotniska- do ronda przy suwalskim centrum logistyki- dochodziła także bocznica kolei którą zdemontowano. Wykorzystując podtorze dawnej trasy możnaby przedłużyć bocznicę kolei do lotniska Suwałki i uruchomić połączenie Białystok- Port Lotniczy Suwałki- Białystok, wzorem podobnego połączenia z lotniska Szymany do Olsztyna. Czas  przejazdu koleją wynosiłby 1 godzinę 40 minut. 

Proponuję że po zmianach na linii na lotnisko kursowałyby specjalne pociągi kolei regionalnej (oparte o specjalny tabor wychylny) z czasem przejazdu 1 godz. 25 minut, oparte o tabor wychylny. Zatrzymywałyby się tylko na nowozbudowanym przystanku Suwałki Lotnisko i ewentualnie na przystanku Suwałki Papiernia. Mogłyby kursować w relacji:

  1. Białystok    
  2. Czarna Białostocka
  3. Sokółka
  4. Sidra
  5. Dąbrowa Białostocka
  6. Augustów
  7. Augustów Port
  8. Suwałki Lotnisko 
  9. ewentualnie postój na przystanku Suwałki Papiernia
  10. Suwałki - połączenie do centrum miasta.

Przykładowy tabor to pociągi typu Regioswinger: Oto ich przetłumaczony opis (na podst. Wikipedii)

RegioSwinger jest przechylanym spalinowym zespołem trakcyjnym (DMU) przeznaczonym do szybkiego ruchu regionalnego na liniach niezelektryfikowanych.
RegioSwinger został po raz pierwszy wyprodukowany przez Adtranz w Hennigsdorfie, zanim stał się częścią Bombardier Transportation w 2001 roku. Pociąg jest używany w Niemczech z Deutsche Bahn w klasie 612, a do Chorwacji został wprowadzony przez Chorwackie Koleje Państwowe jako HŽ 7123 lub InterCity Nagibni (ICN) w 2004 r. Publiczność skróciła tę nazwę, dzięki czemu zyskał przydomek nagibni (swinger) w Chorwacji i stał się znany również pod tą krótką nazwą, dzięki reklamom.
Poprzednikiem klasy 612 była klasa 611, która ze względu na duże problemy z systemem przechylania i podwoziem była w dużej mierze uznawana za awarię. Mimo, że klasa 612 trzyma się zasady elektrycznego systemu przechyłu (Neicontrol-E), to od początku została ona zaprojektowana na nowo.
Pierwsze urządzenia zostały dostarczone w 1998 r. i działały niezawodnie do 2004 r., kiedy to wykryto pęknięcia w szeregu zestawów kołowych. Ze względów bezpieczeństwa system przechylania został wyłączony, a następnie zredukowano maksymalną prędkość na liniach przechylania, co spowodowało ogromne zakłócenia w rozkładzie. Podobnie jak wcześniej w przypadku klasy 611, koła i osie musiały zostać wymienione. Od 2005 roku klasa 612 została wyposażona w osie z utwardzonego molibdenu. Dziś klasa 612 powróciła do pracy przechylnej i stanowi szkielet szybkiego serwisu regionalnego DB na niezelektryfikowanych liniach.
Po uziemieniu ICE TD klasy 605 z powodu pęknięcia osi w jednym urządzeniu, na linii Drezno-Monachium 2003 zastąpiono ją klasą 612, ponieważ zastąpienie jej czymś innym niż przechylny DMU oznaczałoby wydłużenie czasu jazdy. Mimo że klasa 612 nie została skonstruowana z myślą o komforcie podróżowania typu ICE, 16 jednostek zostało przemalowanych w schemacie ICE i przemianowanych na klasę 612.4. 
Informacje techniczne
Jednostki klasy 612 składają się z dwóch zmotoryzowanych wagonów, każdy z silnikiem Cummins (typ QSK-19) o mocy 560 kW (751 KM). Moc przekazywana jest hydraulicznie. Za pomocą sprzęgła Scharfenberga można podłączyć do czterech jednostek, przy czym komputery pokładowe automatycznie wybierają konfigurację pociągu.
Oprócz hamulców pneumatycznych i hydraulicznego układu hamulcowego, klasa 612 jest również wyposażona w hamulec elektromagnetyczny. Maksymalny kąt nachylenia wynosi 8°.
-- 

Argumentacja

Argument ekonomiczny za uruchomieniem lotniska dołączam poniżej tekstu. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez massmedia. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna.

Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 10- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Śwonoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka.

Wnioski
Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem suwalskiego portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich, najpierw małymi samolotami, a później boeingami/ airbusami. Doświadczenie pokazuje iż tego typu prace trwają 1-2 dekady nim port lotniczy w ogóle powstanie. 

Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.

Możliwości są już obecnie
Czy obecny pas startowy może już teraz- po niewielkich inwestycjach- stać się portem lotniczym Suwałki- Białystok? Czy powstanie terminal pasażerski np. w starym hangarze? Dla odprawy 33 pasażerów nie trzeba będzie budować dużej sali odpraw. Wystarczy adaptacja istniejących zabudowań. Proszę o informację czy można tymczasowo zaraz po uruchomieniu lotniska wykorzystać jeden z blaszanych hangarów do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie? Wówczas możnaby uruchomić loty pasażerskie rozkładowe.

W Pardubicach lotniczy terminal pasażerski uruchomiono najpierw w starym hangarze. W Suwałkach te hangary są spore, zbudowano je podobno dla samolotów Mig-21. Początkowo obiekt nie musi być ocieplany, jeśli lotnisko działałoby tylko w sezonie letnim.

Czy istniejący budynek lotniskowego hangaru lub inny nie może zostać przystosowany do roli niewielkiego terminala pasażerskiego pozwalającego odprawić 33 pasażerów jednorazowo w odlocie? Umożliwi to obsługę połączeń pasażerskich samolotami Saab z tego portu lotniczego. Dwóch przewoźników lotniczych w Polsce ma takie maszyny. Jeden z nich przed 2-3 laty obsługiwał loty  Warszawy do mojego miasta- Zielonej Góry. Drugi z tych przewoźników przesłał mi swoje wymogi techniczne w 2016 r.:

Aktualnie przygotowujemy się do najbliższego sezonu letniego, jednak jesteśmy otwarci na przyszłoroczne propozycje portów lotniczych. Wymagana długość drogi startowej to 1250m przy pełnym obłożeniu i braku przeszkód terenowych.
 
Dziękuję i pozdrawiam,
 
 
Dorota Gorak
 
 
Description: Logo SkyTaxi
 
SKYTAXI sp z o.o.

Pytałem także w PLL LOT, czy linie lotnicze Lot są zainteresowane wykorzystaniem budowanego właśnie lotniska Suwałki dla samolotu Embraer E-190 który może startować z krótkich pasów startowych? 

W Suwałkach pas startowy na lotnisku jest zaplanowany jako zbyt krótki dla linii LOT. Pas startowy musiałby być wówczas nieznacznie wydłużony do ok. 1550 metrów by samoloty pasażerskie mogły lądować.  Pytałem, czy linie lotnicze Lot uruchomią loty tymi samolotami do Warszawy z miasta Suwałki? Obecnie podróżni korzystają z lotniska po stronie litewskiej.

Dalsza rozbudowa

Warunkiem rozbudowy pasa startowego lotniska ponad owe 1320 metrów jest budowa - najlepiej już w trakcie budowy obwodnicy Suwałk- wiaduktu pasa startowego nad obwodnicą miasta. Wiadukt musi unieść w przyszłości- boeinga czy airbusa. 

Czy w ramach budowy obwodnicy- nie było można wpisać do tego projektu - zwiększenia zakresu prac poprzez dodanie- już teraz i już obecnie-  mostu lotniskowego w ciągu pasa startowego nad pm obwodnicą- trasą szybkiego ruchu? Czy nie można było tego mostu wybudować od razu z budową drogi? Zaoszczędziłoby to kosztów w przyszłości. W Leeds, gdzie mieszkałem przez długi czas, takie rozwiązanie sprawdziło się. Droga przebiegała w tunelu pod pasem startowym.  

Czy budowa obwodnicy nie koliduje z zamiarem przedłużenia drogi startowej lotniska do np. 2100 metrów w przyszłości? Czy obwodnica- aby na pewno- jest zaplanowana tak że będzie możliwość przedł. pasa startowego wiaduktem nad drogą, tak aby ta droga mogła zostać w całości schowana w tunelu? Czy tego dopilnowano na etapie prac planistycznych? Czy zagłębienie drogi w wykopie jest odpowiednio głębokie?

1300m to maksymalna długość możliwa do wybudowania bez wchodzenia w konflikt z obwodnicą Suwałk (przy dłuższym pasie trzeba by budować bardzo drogi wiadukt nad obwodnicą). Długość wystarcza by wyladowało tu wiele samolotów, tego konkretnego typu nie sprawdzaliśmy. 
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk


Wykorzystać efekt reklamowy
Proponuję także wykorzystać ogromny efekt reklamowy jakim jest uruchomienie lotów pasażerskich dla bezpłatnej promocji miasta i jego nazwy w światowych mediach. Loty możnaby uruchomić tylko promocyjnie, na okres np. 3 - 5 miesięcy, aby wykorzystać efekt reklamowy jaki daje uruchomienie lotów pasażerskich do Suwałk. Myślę że wydatkowanie kwoty 5 mln PLN na dotacje do lotów pasażerskich przełoży się na bezpłatną reklamę nazwy miasta w wysokości ok. 8-10 mln PLN w mediach ogólnopolskich. 

Negocjacje z liniami lotniczymi 
Czy władze miasta zainteresowane są negocjacjami z liniami lotniczymi chętnymi do uruchomienia połączeń lotniczych do Suwałk? Są co najmniej 2-3 takie linie w Polsce. Chcę ustalić, czy władze miasta w ogóle są zainteresowane wykorzystaniem portu lotniczego do promocji miasta i tymczasowego, okresowego zaoferowania lotów krajowych niewielkimi samolotami, np. Saab 340. Zabierają one na pokład 33 osoby.

Możliwe kierunki:
  • Suwałki- Gdańsk
  • Suwałki- Wrocław
  • Suwałki- Kraków

Chcę aby władze miasta podjęły próbę dotowania takich lotów, jednorazowo, i aby spróbować przekonać linie lotnicze, by zbazowały jeden samolot na lotnisku Suwałki, oraz aby powstał malutki terminal pasażerski do odprawy 33 osób jednorazowo w odlocie/ przylocie.

Z uwagi na dystans drogowy i kolejowy lotnicze połączenie krajowe np. 
  • Do Wrocławia
  • Do Krakowa
Mogłoby się w mojej ocenie utrzymać np. w sezonie letnim. W znacznie mniej licznych miastach lotniska pasażerskie funkcjonują. Np. w Shannon czy w Knock w Irlandii. Jest w ogóle mitem że lotniska muszą być w pobliżu dużych miast. Praktyka tego nie potwierdza. 

A czy w ogóle istnieje rezerwa terenu pod przedłużenie pasa w przyszłości do 2100 metrów albo zaplanowano to?

Czytelnik portalu WNP.PL zaproponował:
Uwazam ze na terenach sportowego lotniska w Suwalkach, nalezy zbudowac pas startowy conajmniej 1600 m i szerokosci 35 m umozliwiajac ladowanie samolotu klasy Q400 czy transportowego C130 lub C295
Lotnisko winno byc budowane rowniez z wkladem MON, MWiA, MZ dla wojska jako rezerwa transportowa, straz graniczna, ratownictwo, a szczegolnie biznes, turystyka, i sport
- jaka jest odpowiedź władz miasta na argumenty tej osoby?

Czy władze miasta widzą w swoim mieście postój dla taksówek powietrznych wyposażony w poczekalnię etc.? Czy władze miasta uwzględniły w swojej strategii rozwoju aktywizację portu lotniczego? Czy w ogóle uwzględniły transport lotniczy w swych strategiach rozwoju?

- czy władze miasta mają jakieś oczekiwania odnośnie modernizacji portu lotniczego? Czy mają jakieś oczekiwania odnośnie terminalu- poczekalni pasażerskiej, długości pasa startowego i dostępności tankowania statków powietrznych? 

- czy władze miasta dofinansowałyby i uwzględniły w planie transportowym kursy komunikacji miejskiej do portu lotniczego? 

Z szacunkiem,
Adam Fularz,
ekonomista 
ul. Dolina Zielona 24a,
65-154 Zielona Góra

Załącznik: argument ekonomiczny za lotniskiem Suwałki

Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. 

Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko.

UZASADNIENIE STRAT


Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt

 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €

ruch lotniczy

Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf

obliczenie wpływów z turystyki

- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000

straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko

 Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen € 
 rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.

Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
 Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.

wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf
-


Załącznik: dotychczasowa korespondencja UM w sprawie portu lotniczego

 Dzień dobry,

 Szanowny Panie,

 Trafił do nas mail przesłany przez Pana do Pana Prezesa Fabryki Mebli Forte SA w sprawie budowy terminalu pasażerskiego na planowanym lotnisku Suwałki.

 W odpowiedzi na Pana apel informuję, że Miasto Suwałki już wkrótce rozpocznie inwestycję mającą na celu poprawę infrastruktury i bezpieczeństwa na miejscowym lotnisku, które ma w tej chwili pas o trawiastej nawierzchni. Planowana inwestycja dotyczy budowy pasa startowego o nawierzchni sztucznej (betonowej lub asfaltowej) o długości 1320 metrów i 30 metrów szerokości, nowego pasa o nawierzchni trawiastej, na którym będą się szkolić członkowie Suwalskiej Szkoły Lotniczej i budowy płyty postojowej o nawierzchni sztucznej (betonowej) o wymiarach 60/130 metrów. Pas startowy będzie też wyposażony w oświetlenie krawędziowe i progowe. Cały teren lotniska zostanie ogrodzony.

 W ramach inwestycji zostanie nie tylko wybudowany nowy pas startowy ale także niezbędna infrastruktura pozwalająca na prawidłowe funkcjonowanie lotniska.

 To jest zakres pierwszego etapu inwestycji.

 Miasto Suwałki w kolejnym etapie planuje remont istniejącego budynku lotniskowego, inwestycje w urządzenia nawigacyjne i budowę nowej stacji paliwowej.

 Kwestia dalszych inwestycji na lotnisku będzie zależna od potrzeb i ruchu na tym obiekcie.

 Z poważaniem

 Emilia Klejmont
 Biuro Prezydenta Miasta

W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.

Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.

W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.

Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.

Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.

 

_________________________

Kamil Sznel

asystent Prezydenta Suwałk

 

Urząd Miejski w Suwałkach 
ul. Mickiewicza 1, p. 132, 
16-400, Suwałki 


- port pasażerski: dlaczego nie powstanie? Jakie są powody rezygnacji z budowy terminalu pasażerskiego?
- mianem portu lotniczego określa się także lotniska bez terminali pasażerskich,


Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.

Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.

 


- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?

 

Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.

 

- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?

 

Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna.  To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.

 

- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?

 

Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.

 

- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?

 

Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.

 

Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanii pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.

 

 

_________________________

Kamil Sznel

asystent Prezydenta Suwałk




Witam Panie Adamie.

Na Pana pytania udziałem już odpowiedzi, a Pan po jakimś czasie wraca  z nimi ponownie.

Dlatego jeszcze raz chciałbym podkreślić, że w Suwałkach nie była, nie jest i nie będzie planowana budowa portu lotniczego. Dlaczego? Otrzymał Pan na to pytanie odpowiedź w moich poprzednich mailach.

W Suwałkach powstanie pas startowy jako lotnisko typu wyłączonego. Pas o konstrukcji betonowej i długości 1300m z niezbędną infrastrukturą naprowadzająca i oświetleniem oraz płytą postojową. Inwestycję szacujemy na ok 13-15 milionów złotych.

W chwili obecnej M. Suwałki jest właścicielem wszystkich gruntów potrzebnych do budowy pasa startowego. Musimy uaktualnić decyzję środowiskową oraz przeprowadzić procedurę PPP na pozyskanie partnera (przedsiębiorcę), który w części sfinansuje tę inwestycję. Oczywiście niezbędne będzie przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę i przeprowadzenie procedury przetargowej na budowę pasa startowego. Planujemy, że inwestycja rozpocznie się w II połowie 2017 roku i zakończy się jesienią roku 2018.

Pozdrawiam.

_________________________

z poważaniem

Kamil Sznel

asystent Prezydenta Suwałk


W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.
Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.
W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.
Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.
- port pasażerski: dlaczego nie powstanie? Jakie są powody rezygnacji z budowy terminalu pasażerskiego?
Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.
Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.
_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk

- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?
Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.
- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?
Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna.  To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.
- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?
Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.
- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?
Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.
Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanio pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.


_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
-- 

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.


--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra




Komentarze

Popularne posty