Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły z nowym odcinkiem do przejścia granicznego Bobrowniki

do Radnych Sejmiku
do Radnych miasta i gm. Gródek
Urząd Gminy Gródek. ul. A. i G. Chodkiewiczów 2 16-040 Gródek

Szanowni Państwo,

Zgłaszam wniosek o remont i naprawę odcinka torowiska Białystok- Gródek/ Waliły- Zubki- Narejki oraz nowy odcinek do Bobrowniki granica państwa.
Proponuję  budowę brakujących kilka km torowiska jednotorowego w relacji Narejki przejazd- Bobrowniki przejście graniczne drogowe. Uruchomionoby całorocznie kursującą co najmniej 6 razy dziennie kolej podmiejską- szynobus do Białegostoku z przejścia granicznego w Bobrownikach.

Pozdrawiam,.
Adam Fuklarz
Doil. Ziel. 24a, Zielona Góra

Załączniki:
50 lat temu na Białostocczyźnie:
22 lipca 1960 r. w święto Odrodzenia Polski odbyło się uroczyste otwarcie przystanku PKP
Sokole Białostockie. Mieszkańcy wsi Sokole w czynie społecznym, w jedną niedzielę nawozili i
usypali peron. Piasek i żwir wożono z "Bunkra" furmankami i udostępnioną przez PKP
ciężarówką. W czynie społecznym dobudowali do koszarki kolejowej kasę biletową i
poczekalnię. Od tej daty mieszkańcy Sokolego masowo zaczęli korzystać z komunikacji
kolejowej. Na początku lat 60 XX w. na trasie kolejowej Białystok – Zubki Białostockie otwarto

dodatkowe przystanki PKP: Zajezierce, Sokole Białostockie i Straszewo. Z lokalizacją
przystanku w Sokolem były bardzo duże trudności, bowiem linia kolejowa w Sokolem jest na
łuku, a decydenci z Warszawy nie wyrażali zgody na jego budowę. Miejscowy emerytowany
kolejarz Karol Kisza słał w imieniu mieszkańców wsi liczne pisma i petycje, do Dyrekcji
Generalnej w Warszawie, w których postulował otwarcie przystanku kolejowego w Sokolem. W
walce tej pomagała kierowniczka szkoły podstawowej Maria Weronika Chrzanowska. Dzieci i
młodzież witały z kwiatami w Żedni dyrektora Dyrekcji Generalnej, który raz w roku objeżdżał
wszystkie trasy. Prosiły dyrektora przez trzy kolejne lata, aby otworzył w Sokolem przystanek
kolejowy. W 1960 r. nadarzył się dobry moment, bowiem ten dyrektor odchodził na emeryturę.
Dopiero wtedy wyraził zgodę na otwarcie przystanku Sokole Białostockie. Po otwarciu
przystanku PKP dzieci i młodzież zaczęła masowo dojeżdżać do szkoły, a dorośli do pracy w
Białegostoku. Zostało im otwarte „okno" na świat. W tym czasie w Sokolem mieszkało 246 osób.
(wikipedia)
"Okno" na świat zamurowano 2 kwietnia 2000r.

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: czw., 27 paź 2016 o 14:42
Subject: Fwd: Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły na Białoruś
To: <kancelaria na serw. wrotapodlasia.pl>



---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 19 września 2016 14:21
Temat: Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły na Białoruś
Do: kancelaria na serw. wrotapodlasia.pl


pytania prasowe:
jaki jest stan torowiska na odcinku Waliły- Zubki - granica państwa?
-czy istnieje możliwość odprawy granicznej podróżnych po polskiej lub białuruskiej stronie?
- gdzie kończy się linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej? Jaki jest stan linii kolejowej do stacji Бераставіцa?
- dlaczego zlikwidowano tor szerokotorowy i punkty przeładunku towarów z toru szerokiego na tor normalny na stacjach na tej trasie?


Temat: Przedłużmy pociągi Białystok- Waliły na Białoruś, do stacji Бераставіца!


Białystok mógłby mieć połączenie kolejowe z Białorusią, w najkrótszym przebiegu trasy kolejowej. Linia kolejowa normalnotorowa istnieje aż do granicy z Białorusią, ale jest użytkowana w ruchu pasażerskim po polskiej stronie tylko na odcinku w pobliże granicy- pociąg pasażerski nie przekracza granicy z Białorusią, choć mógłby.

Wg relacji uzyskanych przeze mnie na potrzeby artykułu, strona białoruska swego czasu deklarowała naprawę torowiska normalnotorowego po stronie białoruskiej do stacji   Бераставіца  (BY), jeśli tylko zaczęłyby na tym odcinku kursować pociągi pasażerskie. Na razie brak jest jednak woli politycznej aby kursy z Białegostoku do Walił przedłużyć na stronę białoruską i zapewnić przesiadki na sieć kolejową Białorusi. Transgraniczne połączenie kolejowe z pewnością spowodowałoby wzrost ruchu pasażerskiego, i umożliwiłoby znacznie lepszą ofertę połączeń pasażerskich na trasie Białystok- Waliły

Zupełnie niepotrzebnie rozebrano sieć kolejową szerokotorową po polskiej stronie granicy. Stało się to w 2010 roku. Istniały tutaj ongiś terminale przeładukowe, które przecież można było sprywatyzować, zamiast niszczyć i rozbierać ten majątek. 

Obecnie szansą na reaktywację połączeń przez Waliły należy upatrywać w mojej ocenie głównie w reaktywacji połączęń kolejowych dalej na wschód, do Białorusi, z zapewnieniem przesiadek na pociągi Kolei Białoruskich. Dopiero takie połączenia wygenerują nowe potoki pasażerskie i pozwolą na całoroczne utrzymanie połączeń na tej trasie kolejowej. 

Pociągi z Białegostoku do Walił powinny być przedłużone do stacji   Бераставіца  (BY).


Przebieg linii kolejowej wg bazakolejowa.pl
węzeł  Białystok  galeria (B)
0,4280
 
 2,240
 
 3,709
 
 6,513
 
 
  Kuriany  galeria (B)
13,533
 
 
  Zajezierce  galeria (B)
16,322
 
 
  Żednia  galeria (B)
24,121
 
 26,859
 
 
  Sokole (CPN)  (B)
29,339
 
 
  Waliły  galeria (B)
36,677
 
 42,329
 
 
węzeł  Waliły Las  (B)
45,250
 
 
węzeł  Zubki Białostockie  galeria (B)
47,515
 
 53,105
 
 59,430




Chcemy zaproponować:

- remont torowiska Waliły- Zubki Białostockie po stronie polskiej
- odbudowę torowiska normalnotorowego po stronie białoruskiej do stacji Brzostowica od granicy Polski
- odbudowę fragmentu torowiska szerokotorowego po stronie polskiej celem obsługi przesiadki podróżnych z pociągów Mińsk Białoruski- wraz z budową stacji kolejowej przesiadkowej granicznej Zubki Białostockie Granica.

w tej inwestycji chodzi o możliwość kursowania pociągów szerokotorowych pasażerskich do stacji Zubki Białostockie z Białorusi. Istnieje propozycja przywrócenia połączeń Mińsk Białoruski- Baranowicze- Wołkowysk- Brzostowica- Zubki Białostockie z przesiadką na pociąg podmiejski regio Zubki Białostockie- Waliły - Białystok Fabryczny- Białystok.

Czy istnieje możliwość odprawy pasażerów na nieczynnym obecnie przejściu granicznym w Zubkach Białostockich? Takie połączenia już kiedyś kursowały, opisujemy możliwości ich przywrócenia.


Odpowiedzi

Linia kolejowa nr 37 od stacji Waliły do stacji Zubki Białostockie jest w złym stanie technicznym, ponieważ nie jest eksploatowana od 03.04.2000 r. W chwil obecnej brak jest infrastruktury spełniającej warunki umożliwiające zorganizowanie punktów odprawy celnej i granicznej. Linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej została rozebrana w latach 90 ubiegłego stulecia. Od tego czasu brak jest ciągłości linii po stronie Kolei Białoruskich. Linie kolejowe o prześwicie 1520 mm po stronie zarządzanej przez PKP PLK S.A. nie były nigdy eksploatowane. Założeniem ich budowy było wykorzystanie punktów przeładunkowych do celów czysto militarnych (przeładunek transportów sił zbrojnych z terenu byłego ZSRR). Minister Infrastruktury w roku 2005 wydał decyzję o likwidacji ww. linii, które następnie w roku 2007 zostały przekazane do PKP S.A., a następnie fizycznie zlikwidowane. Z uwagi na znaczny stopień degradacji stacji Zubki Białostockie oraz likwidację torów o prześwicie 1520 mm nie istnieje obecnie możliwość kursowania pociągów pasażerskich ze stacji Brzostowica (Koleje Białoruskie) do st. Zubki Białostockie


pytania prasowe: do PKP PLK
jaki jest stan torowiska na odcinku Waliły- Zubki - granica państwa?
-czy istnieje możliwość odprawy granicznej podróżnych po polskiej lub białuruskiej stronie?
- gdzie kończy się linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej? Jaki jest stan linii kolejowej do stacji Бераставіцa?
- dlaczego zlikwidowano tor szerokotorowy i punkty przeładunku towarów z toru szerokiego na tor normalny na stacjach na tej trasie?


Temat: Przedłużmy pociągi Białystok- Waliły na Białoruś, do stacji Бераставіца!


Białystok mógłby mieć połączenie kolejowe z Białorusią, w najkrótszym przebiegu trasy kolejowej. Linia kolejowa normalnotorowa istnieje aż do granicy z Białorusią, ale jest użytkowana w ruchu pasażerskim po polskiej stronie tylko na odcinku w pobliże granicy- pociąg pasażerski nie przekracza granicy z Białorusią, choć mógłby.

Wg relacji uzyskanych przeze mnie na potrzeby artykułu, strona białoruska swego czasu deklarowała naprawę torowiska normalnotorowego po stronie białoruskiej do stacji   Бераставіца  (BY), jeśli tylko zaczęłyby na tym odcinku kursować pociągi pasażerskie. Na razie brak jest jednak woli politycznej aby kursy z Białegostoku do Walił przedłużyć na stronę białoruską i zapewnić przesiadki na sieć kolejową Białorusi. Transgraniczne połączenie kolejowe z pewnością spowodowałoby wzrost ruchu pasażerskiego, i umożliwiłoby znacznie lepszą ofertę połączeń pasażerskich na trasie Białystok- Waliły

Zupełnie niepotrzebnie rozebrano sieć kolejową szerokotorową po polskiej stronie granicy. Stało się to w 2010 roku. Istniały tutaj ongiś terminale przeładukowe, które przecież można było sprywatyzować, zamiast niszczyć i rozbierać ten majątek. 

Obecnie szansą na reaktywację połączeń przez Waliły należy upatrywać w mojej ocenie głównie w reaktywacji połączeń kolejowych dalej na wschód, do Białorusi, z zapewnieniem przesiadek na pociągi Kolei Białoruskich. Dopiero takie połączenia wygenerują nowe potoki pasażerskie i pozwolą na całoroczne utrzymanie połączeń na tej trasie kolejowej. 

Pociągi z Białegostoku do Walił powinny być przedłużone do stacji   Бераставіца  (BY).


Przebieg linii kolejowej wg bazakolejowa.pl
węzeł  Białystok  galeria (B)
0,4280
 
 2,240
 
 3,709
 
 6,513
 
 
  Kuriany  galeria (B)
13,533
 
 
  Zajezierce  galeria (B)
16,322
 
 
  Żednia  galeria (B)
24,121
 
 26,859
 
 
  Sokole (CPN)  (B)
29,339
 
 
  Waliły  galeria (B)
36,677
 
 42,329
 
 
węzeł  Waliły Las  (B)
45,250
 
 
węzeł  Zubki Białostockie  galeria (B)
47,515
 
 53,105
 
 59,430


Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 29280

w sprawie zamkniętej trasy kolejowej na odcinku Białystok - Waliły

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację posła Dariusza Piontkowskiego w sprawie zamkniętej trasy kolejowej na odcinku Białystok - Waliły, przekazaną pismem z dnia 29 października 2014 r. (znak: SPS-023-29280/14), przedstawiam poniższe informacje.

   Ruch pasażerski na linii kolejowej nr 37 Białystok - Zubki Białostockie został zawieszony w dniu 3 kwietnia 2000 r. Od momentu zawieszenia ruchu żaden licencjonowany przewoźnik kolejowy nie wystąpił do PKP Polskie Linie Kolejowe SA z propozycją przywrócenia ruchu pasażerskiego na omawianej linii. Ruch towarowy na przedmiotowym odcinku linii kolejowej nr 37 nie odbywa się od dnia 10 grudnia 2012 r. w związku z rezygnacją jedynego przewoźnika świadczącego przewozy towarowe - PKP Cargo SA z eksploatacji linii oraz punktów przeładunkowych na stacji Waliły.

   Wycofanie linii kolejowej nr 37 na odcinku Białystok Fabryczny - Waliły z oferty udostępnienia jej na zasadach ogólnych nastąpiło z dniem 8 kwietnia br. - około 16 miesięcy od czasu zaprzestania składania zamówień na trasy pociągów przez PKP Cargo SA. We wskazanym wyżej okresie odcinek linii Białystok Fabryczny - Waliły utrzymywany był przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ciągłym stanie gotowości do realizacji przejazdów pociągów towarowych, jednakże nie wpłynęło żadne zapotrzebowanie od przewoźników na opracowanie rozkładu jazdy dla pociągu na tym odcinku.

   W chwili obecnej, z uwagi na brak zainteresowania eksploatacją linii kolejowej nr 37 na odcinku Białystok Fabryczny - Waliły w ruchu towarowym i pasażerskim przez licencjonowanych przewoźników kolejowych, jak również braku wiążących decyzji związanych dofinansowaniem eksploatacji linii w ruchu pasażerskim przez zainteresowane organy samorządowe, nie przewiduje się w najbliższym czasie ponownego udostępnienia linii do realizacji przewozów. W przypadku zaistnienia takiego zainteresowania i podjęcia stosownych decyzji przez organy samorządowe, pozwalających na uzasadnioną ekonomicznie eksploatację linii, PKP Polskie Linie Kolejowe SA podejmie działania zmierzające do przywrócenia ruchu na omawianym odcinku.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Klepacki

   Warszawa, dnia 20 listopada 2014 r.



--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--

Komentarze

Popularne posty