Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły z nowym odcinkiem do przejścia granicznego Bobrowniki
22 lipca 1960 r. w święto Odrodzenia Polski odbyło się uroczyste otwarcie przystanku PKP
Sokole Białostockie. Mieszkańcy wsi Sokole w czynie społecznym, w jedną niedzielę nawozili i
usypali peron. Piasek i żwir wożono z "Bunkra" furmankami i udostępnioną przez PKP
ciężarówką. W czynie społecznym dobudowali do koszarki kolejowej kasę biletową i
poczekalnię. Od tej daty mieszkańcy Sokolego masowo zaczęli korzystać z komunikacji
kolejowej. Na początku lat 60 XX w. na trasie kolejowej Białystok – Zubki Białostockie otwarto
dodatkowe przystanki PKP: Zajezierce, Sokole Białostockie i Straszewo. Z lokalizacją
przystanku w Sokolem były bardzo duże trudności, bowiem linia kolejowa w Sokolem jest na
łuku, a decydenci z Warszawy nie wyrażali zgody na jego budowę. Miejscowy emerytowany
kolejarz Karol Kisza słał w imieniu mieszkańców wsi liczne pisma i petycje, do Dyrekcji
Generalnej w Warszawie, w których postulował otwarcie przystanku kolejowego w Sokolem. W
walce tej pomagała kierowniczka szkoły podstawowej Maria Weronika Chrzanowska. Dzieci i
młodzież witały z kwiatami w Żedni dyrektora Dyrekcji Generalnej, który raz w roku objeżdżał
wszystkie trasy. Prosiły dyrektora przez trzy kolejne lata, aby otworzył w Sokolem przystanek
kolejowy. W 1960 r. nadarzył się dobry moment, bowiem ten dyrektor odchodził na emeryturę.
Dopiero wtedy wyraził zgodę na otwarcie przystanku Sokole Białostockie. Po otwarciu
przystanku PKP dzieci i młodzież zaczęła masowo dojeżdżać do szkoły, a dorośli do pracy w
Białegostoku. Zostało im otwarte „okno" na świat. W tym czasie w Sokolem mieszkało 246 osób.
(wikipedia)
"Okno" na świat zamurowano 2 kwietnia 2000r.
Od: Adam Fularz
Date: czw., 27 paź 2016 o 14:42
Subject: Fwd: Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły na Białoruś
To: <kancelaria na serw. wrotapodlasia.pl>
Od: Adam Fularz
Data: 19 września 2016 14:21
Temat: Pytania o kolej z Białegostoku przez Waliły na Białoruś
Do: kancelaria na serw. wrotapodlasia.pl
Odpowiedzi
Linia kolejowa nr 37 od stacji Waliły do stacji Zubki Białostockie jest w złym stanie technicznym, ponieważ nie jest eksploatowana od 03.04.2000 r. W chwil obecnej brak jest infrastruktury spełniającej warunki umożliwiające zorganizowanie punktów odprawy celnej i granicznej. Linia kolejowa normalnotorowa po stronie białoruskiej została rozebrana w latach 90 ubiegłego stulecia. Od tego czasu brak jest ciągłości linii po stronie Kolei Białoruskich. Linie kolejowe o prześwicie 1520 mm po stronie zarządzanej przez PKP PLK S.A. nie były nigdy eksploatowane. Założeniem ich budowy było wykorzystanie punktów przeładunkowych do celów czysto militarnych (przeładunek transportów sił zbrojnych z terenu byłego ZSRR). Minister Infrastruktury w roku 2005 wydał decyzję o likwidacji ww. linii, które następnie w roku 2007 zostały przekazane do PKP S.A., a następnie fizycznie zlikwidowane. Z uwagi na znaczny stopień degradacji stacji Zubki Białostockie oraz likwidację torów o prześwicie 1520 mm nie istnieje obecnie możliwość kursowania pociągów pasażerskich ze stacji Brzostowica (Koleje Białoruskie) do st. Zubki Białostockie
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 29280
w sprawie zamkniętej trasy kolejowej na odcinku Białystok - Waliły
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację posła Dariusza Piontkowskiego w sprawie zamkniętej trasy kolejowej na odcinku Białystok - Waliły, przekazaną pismem z dnia 29 października 2014 r. (znak: SPS-023-29280/14), przedstawiam poniższe informacje.
Ruch pasażerski na linii kolejowej nr 37 Białystok - Zubki Białostockie został zawieszony w dniu 3 kwietnia 2000 r. Od momentu zawieszenia ruchu żaden licencjonowany przewoźnik kolejowy nie wystąpił do PKP Polskie Linie Kolejowe SA z propozycją przywrócenia ruchu pasażerskiego na omawianej linii. Ruch towarowy na przedmiotowym odcinku linii kolejowej nr 37 nie odbywa się od dnia 10 grudnia 2012 r. w związku z rezygnacją jedynego przewoźnika świadczącego przewozy towarowe - PKP Cargo SA z eksploatacji linii oraz punktów przeładunkowych na stacji Waliły.
Wycofanie linii kolejowej nr 37 na odcinku Białystok Fabryczny - Waliły z oferty udostępnienia jej na zasadach ogólnych nastąpiło z dniem 8 kwietnia br. - około 16 miesięcy od czasu zaprzestania składania zamówień na trasy pociągów przez PKP Cargo SA. We wskazanym wyżej okresie odcinek linii Białystok Fabryczny - Waliły utrzymywany był przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ciągłym stanie gotowości do realizacji przejazdów pociągów towarowych, jednakże nie wpłynęło żadne zapotrzebowanie od przewoźników na opracowanie rozkładu jazdy dla pociągu na tym odcinku.
W chwili obecnej, z uwagi na brak zainteresowania eksploatacją linii kolejowej nr 37 na odcinku Białystok Fabryczny - Waliły w ruchu towarowym i pasażerskim przez licencjonowanych przewoźników kolejowych, jak również braku wiążących decyzji związanych dofinansowaniem eksploatacji linii w ruchu pasażerskim przez zainteresowane organy samorządowe, nie przewiduje się w najbliższym czasie ponownego udostępnienia linii do realizacji przewozów. W przypadku zaistnienia takiego zainteresowania i podjęcia stosownych decyzji przez organy samorządowe, pozwalających na uzasadnioną ekonomicznie eksploatację linii, PKP Polskie Linie Kolejowe SA podejmie działania zmierzające do przywrócenia ruchu na omawianym odcinku.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Klepacki
Warszawa, dnia 20 listopada 2014 r.
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Komentarze
Prześlij komentarz