Wniosek o ekspres regionalny z centrum Siemiatycz do Białegostoku


Od: Adam Fularz <Adam.Fularz na serw. wieczorna.pl>

Subject: Wniosek o ekspres regionalny z centrum Siemiatycz do Białegostoku



Wniosek na temat kolei typu ekspresowej regionalnej Siemiatycze centrum- Czeremcha-Białystok.

Do Władz Województwa Podlaskiego

Szanowni Państwo,
Opisuję jako wydawca- dla magazynowego wydania papierowego/wydania w pliku PDF- stan pasażerskiej sieci kolejowej w Polsce Wschodniej. Przez krytyków jest on opisywany jako agonalny. Dane nie pozostawiają złudzeń- z ilością 2,5 podróży koleją na mieszkańca rocznie są Państwo w ogonie. Prawdopodobnie w skali całego kontynentu jest niewiele lub nawet brak jest podobnych przypadków. Ze statystyk wynika że kolej pasażerska w Państwa regionie ma znaczenie marginalne i szybko zanika.

Ukazała się mapa pokazująca ilości podróży koleją na mieszkańca rocznie w polskich województwach. Liderem jest województwo pomorskie a potem mazowieckie, słabszym regionem na wschód od rzeki Wisły jest woj. lubelskie z zaledwie 2,5 podróży koleją na mieszkańca rocznie, czyli na mieszkańca regionu przypada średnio kilkanaście razy mniej podróży koleją rocznie niż np. w woj. pomorskim czy w sąsiednim woj. mazowieckim. Najsłabiej jest na Podlasiu. Mapę opracowała fundacja Prokolej.




Przez lata dojeżdżałem ekspresem regionalnym linii RE1 znad polskiej granicy, ze stacji Frankfurt nad Odrą, do Berlina. Myślę że jechałem co najmniej kilkaset razy tym pociągiem, jeśli nie więcej. Po polskiej stronie granicy w ogóle całkowicie brak jest tego typu oferty przewozowej. A przecież jest ona podstawą komunikacji regionalnej w okolicy po stronie niemieckiej, gdzie mieszkałem. Polska nadal drastycznie różni się od krajów Europy Zachodniej.

Proponuję takie same rozwiązania jak na liniach kolejowych po stronie niemieckiej w przypadku połączenia koleją z woj. lubelskiego do woj. podlaskiego. Proponuję wykorzystanie łącznicy kolejowej na trasie Siemiatycze centrum -Białystok , z pominięciem st. Siemiatycze. Wykorzystanoby łącznicę by ominąć zmianę kierunku na stacji Siemiatycze, i wprowadzić przyspieszone połączenia ekspres regionalny z centrum Siemiatycz do Białegostoku. Jego schemat jest załącznikiem tego listu.

Proponowana lista przystanków:

  1. - z Białegostoku z pominięciem stacji Siemiatycze
  2. Siemiatycze Centrum
Proponowałem już kiedyś by wprowadzić w Państwa regionie Europy - podobną ofertę przewozową jak w przypadku krajów Europy Zachodniej. Ponawiam prośbę lecz tym razem  proponuję by tematem zajął się organizator tych usług czyli UMWP. Proponuję linie ekspresową z centrum Siemiatycz do Białegostoku. Proponuję by UM porozumiał się z Urz. Marszałkowskim woj. Podlaskiego celem ustalenia budowy i obsługi fragmentu nowej linii do centrum Siemiatycz.

Wydawnictwo, chcąc rozwijać komunikację podmiejską wokół aglomeracji w Polsce, opisuje możliwe wznowienie połączeń pasażerskich na liniach: Siemiatycze- Siemiatycze Miasto
 
Interesuje mnie, w jakim stanie zachowana jest dawna bocznica ze stacji kolejowej Siemiatycze w stronę miasta Siemiatycze. Chciałbym aby ją odbudować i wykorzystać do projektu kursującej co 40 -60 minut w szczycie podmiejskiej kolei regionalnej wokół Siemiatycz i Siedlec. Kursy w relacji Siedlce - Siemiatycze miałyby prowadzić aż do nowego przystanku Siemiatycze Miasto, powstałego na przedłużeniu bocznicy kolei przemysłowej prowadzącej od toru kolei Siedlce- Siemiatycze- Siemianówka (Linia nr 31) do miasta Siemiatycze. Kursowałyby spalinowe autobusy szynowe w relacji do Siedlec i do Buiałegostoku. Budowa połączenia jest konieczna ze względu na rozwój rynku transportowego i konieczność wprowadzania bezprzesiadkowych połączeń podmiejskich wokół aglomeracji miejskich.
 
Termin postulowanej realizacji: 4 lata. Finansowanie: program Kolej Plus i inne środki.
 
W odległości możliwie najbliższej do centrum miasta powstałby nowy przystanek pasażerski Siemiatycze Miasto. Jakie są możliwości realizacji tego pomysłu? Jak wygląda z dostępnością miejsca pod budowę torowiska? Jaki jest stan bocznicy? Czy ona jeszcze fizycznie istnieje, czy też została rozebrana, ale jest możliwość jej odtworzenia po dawnym przebiegu? Jak jest z własnością tego pasa terenu?

Jak Państwo widzą najlepsze usytuowanie przystanku kolei podmiejskiej w Siemiatyczach?

Poniżej opisaną linią RE1 regularnie dojeżdżam z Zielonej Góry przez Frankfurt nad Odrą gdzie wsiadam do RE1 w kierunku do Berlina. Obecnie kursuje ona co 30 minut w ciągu dnia, początkowo kursowała dość rzadko.


Ekspresem do pracy

Za Odrą i Nysą Łużycką kolejnym filarem przemian na kolei, obok zwiększania liczby połączeń, było postawienie na kompleksową ofertę szybkich połączeń ponadlokalnych. W 1994 r. koleje niemieckie Deutsche Bahn wprowadziły nową kategorię pociągów: Regional-Express (RE). Wprowadzenie do sieci kolejowej szybkich połączeń regionalnychpod wyraźną i dziś już bardzo mocno rozpoznawalną marką Regional-Express miało na celu skrócenie długości przejazdu na trasach regionalnych w newralgicznym czasie, gdy w zachodniej części Niemiec istniała już imponująca sieć autostrad, indywidualny transport samochodowy był w rozkwicie, zaś na terenie byłego NRD po zjednoczeniu kraju rozbudowa sieci drogowej wkraczała w decydującą fazę i samochód stawał się powszechnym dobrem.
 
Połączenia przyspieszone, rozpoczynając funkcjonowanie pod marką Regional-Express, zmieniły w połowie lat 90. filozofię obsługi niemieckich linii regionalnych, która wcześniej, jak do dzisiaj ma to miejsce w Polsce, opierała się na pociągach zatrzymujących się na wszystkich napotkanych stacjach i przystankach, co uniemożliwiało kolei zaoferowanie długości podróży konkurencyjnej wobec samochodów mknących po sieci bezpłatnych autostrad, coraz głębiej penetrującej republikę federalną. Założeniem połączeń Regional-Express było zapewnienie pasażerom bezpośredniego dojazdu z miast na peryferiach danego regionu do samego centrum metropolii – z liczbą postojów ograniczoną tylko do większych miejscowości.
 
Nie mniej ważne było założenie, że pociągi Regional-Express mają stanowić rozwinięcie istniejącej oferty przewozowej, a więc nie mogą wyprzeć dotychczas kursujących, często zatrzymujących się pociągów lokalnych, skutkowałoby to bowiem ograniczeniem dostępu do kolei dla pasażerów z mniejszych przystanków. Pociągi Regional-Express miały ponadto zaspokajać zróżnicowane potrzeby mobilności, a więc zgodnie z rozkładem cyklicznym kursować regularnie od rana do wieczora – co 1–2 godziny. Ważną zasadą funkcjonowania Regional-Express jest obowiązywanie w nich taryfy typowej dla połączeń regionalnych – bez żadnych dopłat.
Z czasem zmodyfikowano podejście do trasowania połączeń Regional-Express i zaczęto coraz częściej sięgać po rozwiązanie hybrydowe. Na wybranym odcinku pociąg RE zatrzymuje się na wszystkich napotkanych stacjach i przystankach (obejmując na tym odcinku także funkcję pociągu lokalnego), by następnie kolejną część swojej trasy pokonać z minimalną liczbą postojów. Dzięki temu mieszkańcy wielu wsi oraz małych miasteczek, rozsianych również po peryferiach niemieckich landów, uzyskali szybkie i bezpośrednie połączenia z centrami największych metropolii.
Jako pierwsze z dziesiątek połączeń Regional-Express, kursujących dziś na terenie całych Niemiec, uruchomiona została przed 20 laty linia RE na 253-kilometrowej trasie Magdeburg – Brandenburg nad Hawelą – Poczdam – Berlin – Frankfurt nad Odrą – Eisenhüttenstadt. Połączenie zapewniło mieszkańcom brandenburskich miast i miasteczek możliwość bezpośredniego dojazdu do dworców Zoologischer Garten, Friedrichstrasse czy Alexanderplatz, położonych w samym centrum Berlina. Według danych podawanych przez „Allianz pro Schiene" w 1994 r. z pociągów linii RE1 korzystało dziennie 8,7 tys. pasażerów. Do 2013 r. dobowa liczba podróżujących pociągami RE kursującymi między Magdeburgiem a Eisenhüttenstadt wzrosła do 49 tys.
 
Wynoszący prawie 500% wzrost przewozów w przypadku linii RE1 pokazuje, że pasażerowie chętnie przesiadają się do pociągów. Pod warunkiem, że kolej zapewni atrakcyjną, ale także stabilną ofertę, pozbawioną ciągłych komunikatów o „skróceniu relacji", „zawieszeniu pociągu" czy „ograniczeniu terminów kursowania". Ewentualny brak stabilności, który w przypadku linii RE1 miał jednak miejsce, może wyrażać się co najwyżej w uruchomieniu dodatkowych pociągów dogęszczających częstotliwość w godzinach szczytu (z 60 do 30 minut) czy w wydłużeniu kursowania na godziny późnowieczorne, a nawet nocne.


wg http://nowyobywatel.pl/2015/11/24/pociag-do-pasazera/


--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf


--

Komentarze

Popularne posty