Wniosek do władz miasta i Radnych Miasta Zambrów dot. kolei aglomeracyjnej Zambrów- Łomża




Wniosek do władz miasta i Radnych Miasta Zambrów dot. kolei aglomeracyjnej Zambrów- Łomża



Urząd miejski
ul.  Fabryczna 3,
18-300 Zambrów

Wniosek do władz miasta i Radnych Miasta Zambrów dot. upływu terminu naboru programu "Kolej Plus"

Szanowni Radni,
Wnoszę do Państwa Radnych miasta Zambrów o wnioskowanie do PKP PLK -- o odbudowę linii kolejowej:

  Czerwony Bór   (B)
0,0000
 
 8,2009
 
 
  Zambrów   (B)
13,93014


Być może będzie jeszcze nabór w programie Kolej Plus, wnoszę aby gmina wypełniła wniosek w ramach naboru.

Proponuję doprowadzić do reaktywacji połączenia kolejowego Zambrów- Łomża.
Sądzę że to, że owe połączenie jest nieczynne, jest pochodną polityki władz, które skupiy się na inwestycjach w sieć drogową regionu. Tymczasem sieć kolejowa uległa rozkładowi. 

Chcę przypomnieć o zmianie priorytetów UE w ostatnim okrese, na rzecz przewozów tr. zbiorowym. 

Sądzę, że dobrze przygotowane połączenie Zambrów- Łomża pozwoli skrócić czas podróży do ok. 60- 50 minut. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.

Pociągi kursowałby z następującymi przystankami na trasie: 

  • Zambrów (nowa stacja k. Zambrów Zamtex)
  • Czerwony Bór (ewentualnie)
  • Łomża

Czas przejazdu: ok. 60- 50 minut, do 1 godz., prędkość 120 km/h


Jakie jest stanowisko miejscowych władz samorządowych w sprawie odbudowy połączenia do Łomży?  Jaki jest stan resztek torowiska do miejscowości Zambrów? Czy samorząd jest zainteresowany odtworzeniem połączenia? Czy przejąłby torowisko na stan miasta lub wsparł odtworzenie sieci kolejowej i przystanków pasażerskich? 


Pomysł: Aglomeracja połączy Zambrów i Łomżę?

Zambrów i Łomża to największe miasta aglomeracji podlaskiej, odległe o  ok. kilkadziesiat km. Niemniej, kolej w tej relacji ma mało korzystny przebieg, dłuższy o kilkanaście km od korytarza drogowego, ale po dogłębnym remoncie - z całą poprawną modernizacją- kolej aglomeracyjna w tej relacji, z postojami w Czerwonym Borze, Śniadowie Starej Stacji - łącznicą do Łomży, pozwoliłaby sprawnie połączyć oba miasta i umożliwić wykształcenie się- dziś słabo aktywnych- powiązań wewnątrzaglomeracyjnych, dzięki powstaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej w tej relacji.

 Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Łomży nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.

Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Zambrów- Łomży wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 45 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.

Pociąg kursowałby po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Zambrów -Czerwony Bór (ewentualnie)- Łomża.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans kilkadziesiat km, podział odległości: Czerwony Bór- Zambrów- 14 km, Czerwony Bór- Łomża- brak danych o km.

Obecnie Zambrów w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa.

Przewozy pasażerskie do Zambrowa zawieszono. Łącznica omijająca Czerwony Bór w kierunku zachodnim, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego np. Łomża- Zambrów musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.

W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kierunku Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej  łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Łomży, Warszawy o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Zambrów w kierunku Łomży w  planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Warszawy. Warto aby jej stworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.

Ok. kilkadziesiąt km toru do z Czerwonego Boru do Łomży te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich. Nowy przystanek kolejowy w m. Zambrów w okolicy Zamtex skomunikowałby centrum miasta.


Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii


1.

Białystok

295.401

102

Podlasie



4.

Zambrów

22.381

19,02

Mazowsze

Pozdrawiam,
-- 
Adam Fularz


--
Wniosek redakcji do Radnych miasta Łomża

Szanowni Państwo,
Redakcja chce zwrócić uwagę że wg informacji prasowych PKP PLK nadal przy planowaniu inwestycji powielają błędy dla którego kolej nie obsługuje Łomży.
PKP PLK planuje powtórzyć już raz poczyniony błąd dla którego kolej pasażerska nie obsługuje po dziś dzień miasta Łomży.

Proponuję jako wydawca prasowy aby całe środki na powrót kolei do Łomży przekierowano na:
budowę i uruchomienie Łomżyńskiej Kolei Aglomeracyjnej, z nowym torowiskiem na odcinku rezerwy gruntowej terenu pod linię kolejową Łomża- Łomża ul. Nowogrodzka na odcinku do ulicy Nowogrodzkiej, z nowym przystankiem przy ulicy Wojska Polskiego. Docelowo rozważonoby tunel albo torowisko Kolei Aglomeracyjnej do samego centrum Łomży, możliwe że nawet w krótkim tunelu. 

Budowa szeregu nowych przystanków to jest:
  1. Łomża Nowogrodzka
  2. Łomża Wojska Polskiego
  3. Łomża Dworzec PKS
  4. Łomża Piłsudskiego
  5. Łomża Pileckiego
  6. Łomża Al. Legionów SPółdzielnia Inwalidów/ Poznańska
  7. Łomża ul. Strusia
  8. Konarzyce Łomżyńska
  9. Konarzyce Lipowa
  10. Konarzyce Ogrodowa
  11. Wysocha
  12. Koziki
  13. Sierzputy Zagajne
  14. Konopki Młode
  15. Wypychy
  16. Śniadowo (koniec części kursów, zmiana kierunku jazdy)
  17. Śniadowo Stara Stacja (część kursów po łącznicy omija Śniadowo)
  18. Czerwony Bór i dalej do Zambrowa
  19. Modzele Wypychy (koniec trasy części kursów, budowa toru odstawczego/ mijanki)
  20. Milewo
    Łady Borowe
    Szeligi Leśnica
    Krusze Łubnice (koniec trasy, budowa toru odstawczego/ mijanki)
oraz budowa łącznicy w kierunku Białegostoku omijającej stację Śniadowo, (odbudowa toru zdemontowanego).
Pozdrawiam,
Adam
Dol. Ziel 24a, Ziel. Góra

poprzednie listy:

Zaktualizowana poprzednia propozycja:

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: niedz., 31 maj 2015 o 09:01
Subject: Proszę o przekazanie apelu władzom miasta
To: Miasto Łomża 



niedziela, 31 maja 2015, aktualizacja 26.5.2021

O Łomżyńską Kolej Aglomeracyjną 

Apel do władz miasta Łomży

Apeluję do Państwa o powołanie lokalnego przewoźnika kolejowego w formie spółki z o.,o. lub S.A. w posiadaniu 100 % władz samorządowych, wzorem na przykład spółki Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. w Warszawie. Spółka ta działa na rynku już ponad 10 lat i zbudowała przez lata podstawową sieć połączeń SKM.

To samo jest możliwe w Państwa mieście- ba, kolej może kursować do Śniadowa. Należy powołać taką spółkę, umożliwić jej pozyskanie środków na zakup taboru lub otrzymanie taboru będącego na stanie władz województwa. Wszystko to już zdarzyło się podczas tworzenia tzw. samorządowych spółek przewozowych.
Miejskie i podmiejskie przewozy kolejowe w Polsce to rynek na którym sprawdza się idea spółek tworzonych przez samorządy- realizują one swoje cele nierzadko znacznie lepiej niż duża ogólnopolska firma komunalna- Przewozy Regionalne. Po przejęciu niewielkich linii nierzadko, dzięki lepszej jakościowo obsłudze, przewozy wzrosły do nieznanych wcześniej rozmiarów. Kolej stała się rodzajem naziemnego pre-metra.

Wszystko to stało się możliwe po zmianach przewoźników. Zapomniane linie ożyły dzięki lepszej ofercie. Możliwe jest też rozpisanie przetargów na obsługę poszczególnych linii. Władze samorządowe mogłyby się choć przekonać, ile kosztuje uruchomienie danego systemu komunikacyjnego.

Często okazuje się że nie wszystkie linie muszą być zelektryfikowane, by być pełnoprawną koleją miejską. W Gdańsku ukończono budowę spalinowego systemu kolei miejskiej o nazwie Pomorska Kolej Aglomeracyjna. Nie zawsze kolej spalinowa w relacji wewnątrzmiejskej jest gorsza od elektrycznej, a zwłaszcza- nie zawsze jest droższa- często jest to opcja dużo tańsza w realizacji. Niskie koszty realizacji pomysłów są także istotne. Także kolej spalinowa może się dobrze sprawdzić jako rodzaj naziemnego pre-metra.

Zachęcam i apeluję o powołanie miejskiego, lokalnego przewoźnika kolejowego, który przeprowadzi stosowne inwestycje w budowę sieci nowych przystanków lub skoordynuje te wysiłki. Kolej miejska może powstać także w wersji częściowo spalinowej- lub - w całości spalinowej, nawet jeśli tylko niewielkie odcinki sieci nie są zelektryfikowane. Liczy się także tempo realizacji inwestycji. 

Kolej miejska pozwala przejąć nawet do 40 % i 50 % ruchu miejskiego, jak w niektórych miastach i aglomeracjach świata. W Polsce kolej pasażerska niemalże nie istnieje, często cudem tylko ocalały nieużywane od lat, porzucone torowiska. Często- nadal możliwa jest ich odbudowa, tak samo jak w Gdańsku, gdzie kolej miejską po prostu odbudowano od zera.

Takie inwestycje są często konieczne, ale pokazują że koleje można- nadal odbudować. Podejmijmy ten wysiłek chociażby z okazji rocznicy 170 lat uruchomienia w Polsce kolei pasażerskiej. Po 170 latach system kolejowy w niemalże niczym nie przypomina systemów kolejowych Europy Zachodniej. Nie służy niemalże pasażerom, poza relacjami regionalnymi nie odgrywa niemal żadnej roli w przewozach miejskich, mimo że na zachodnie Europy powstały setki systemów kolei miejskich w aglomeracjach, oferujących przewozy nierzadko z częstotliwościami co kilka minut.    

Ta erupcja systemów premetra nie byłaby możliwa bez wielości przewoźników, mnogości nowych spółek na rynku przewozowym.

W Berlinie kolej miejska S-bahn przewozi rocznie 414 mln pasażerów (por. informacja prasowa [1]). Najważniejsza część systemu transportu publicznego miasta - nie działa. W Polsce kolej pasażerska praktycznie zupełnie zanikła, niemal nie funkcjonuje, przewozi mniej pasażerów- w całości- niż system podmiejski jednego tylko Berlina, mimo że:
- w Łomży można przedłużyć linię kolei bliżej centrum miasta
- można dodać atrakcyjne gęsto rozmieszczone przystanki dla intensywnego ruchu podmiejskiego
- są środki na powrót kolei do Łomży ale istnieje groźba że zostaną nieefektywnie wydane na powielanie błędów z przeszłości. 

Przyczyną dla której kolej miejska w Polsce nie funkcjonuje, jest tylko i wyłącznie- polityka władz miasta- władz wobec systemu transportu, który ewidentnie nie działa, czego świetnym przykładem jest los kolei miejskiej. Spośród większych miast Polski, w tym mieście ma się ofertę przewozową nieobsługującą potoków pasażerskich na terenie miasta. W Krakowie, Warszawie, Gdańsku te problemy rozwiązano, tworząc wyspecjalizowanych przewoźników skoncentrowanych na obsłudze ruchu stricte miejskiego i podmiejskiego.

Apeluję do Radnych Miasta o powołanie Kolei Miejskiej, wbrew ewentualnej - zapewne krytycznej (jak sądzę) opinii części polityków. Zachęcam do podjęcia wysiłków mających na celu uruchomienie konkurencyjnego projektu: Kolei Miejskiej.

Kolej miejska w Warszawie funkcjonuje nie dlatego, że władze województwa uruchomiły projekt Kolei Mazowieckich. Powstała przed kilunastu laty jako osobna spółka będąca własnością władz miasta. Trójmiejska kolej SKM powstała także jako osobna, wydzielona spółka, realizując połączenia prawie tylko w obszarze ścisłej aglomeracji.

Kolej regionalna powinna pozostać osobnym przewoźnikiem na rynku, zaś władze miasta powinny powołać kolejnego przewoźnika, Kolej Miejską, po to by móc uruchomić kolej SKM wzorowaną na berlińskim systemie kolei miejskiej. 

Przewozy Regionalne- ta komunalna spółka obsługuje ruch regionalny. Nawet nazwa tego przewoźnika nie sugeruje, że przewoźnik ma coś wspólnego z aglomeracją, podczas gdy świadczone przez ten podmiot usługi mają raczej marginalny charakter w całości systemu transportowego aglomeracji i być może dotyczą zaledwie promili całości ruchu. Można tak wnioskować ze statystyk przewiezionych pasażerów.

Aby kolej miejska zafunkcjonowała, pociągi powinny kursować co 30- 40 minut, ze stałymi częstotliwościami. Aby tego dokonać, władze miasta powinny czerpać wzór z Warszawy lub Trójmiasta, gdzie działają wyspecjalizowani przewoźnicy oferujący usługi przewozowe z wysokimi częstotliwościami, a rozkład ma charakter cykliczny.

Zachęcam do powołania nowego podmiotu gospodarczego, nowego przewoźnika, który realizowałby przewozy o charakterze SKM na terenie miasta oraz być może- w relacjach do miast satelickich.

Apeluję o rozróżnienie między koleją regionalną a szybką koleją miejską- z czym w chwili obecnej projekt spółki "przewozy Regionalne" nie ma niemal nic wspólnego. Polityka władz miasta zorientowana na rozwój transportu miejskiego w mojej ocenie powinna dawać pierwszeństwo kolei typu SKM, która przecież możliwa jest w mieście.

Na kolei miejskiej powinno zależeć władzom miasta, ale w chwili obecnej- w żadnym stopniu to nie ma miejsca. Władze miasta są wrogie tej formie transportu, czego najlepszym dowodem jest stan oferty przewozowej na terenie miasta, zdecydowanie gorszy w skali kraju spośród miast tej wielkości. Jako media oceniamy fakty, takie jak aktualny stan połączeń.

Adam Fularz 
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

w załączeniu: schematy możliwych połączeń

Komentarze

Popularne posty