Petycja do władz miasta w sprawie lotniska Krywlany

Informuję iż jako ekonomista badam port lotniczy w pobliżu Państwa miasta. 

W Państwa mieście działał ongiś pasażerski port lotniczy. Pasażerowie odlatywali i przylatywali do tego miasta transportem lotniczym. Lotnisko było w pełni sprawne, działało także jako pasażerski port lotniczy. Zbudowano go także dla komercyjnych linii lotniczych, które realizowały połączenia lotnicze z Państwa miasta bez żadnych dopłat czy subwencji. Było to przed laty ekonomicznie możliwe. Port lotniczy utrzymywał się na rynku, został zamknięty dopiero w okresie spowolnienia gospodarczego. 

W Polsce w czasie spowolnień i kryzysów gospodarczych częśto bezmyślnie likwidowano infrastrukturę. Ogromne znaczenie miało także zacofanie gospodarcze i techniczne. Dla przykładu, w Polsce nigdy na szeroką skalę nie wprowadzono autobusów szynowych- szybobusów, które w Czechach realizują połowę pracy przewozowej kolei. W Polsce użycie szynobusu wciąż jest bardzo małe. Przez zacofanie technologiczne sieć kolejowa zmniejszyła się o 10 tysięcy kilometrów, z ponad 26 tys. km torowisk do zaledwie 16,2 tys. km torowisk z czynnym ruchem pasażerskim. 

Podobny los spotkał Państwa lotniczy port pasażerski. Został on technologicznie zaniedbany w czasach kryzysu gospodarczego i - choć ongiś rentowny, upadł. Państwa port lotniczy miał dobre wyniki w statystykach przewozów pasażerskich w przeszłości. Wyniki przewozowe z przeszłości wskazują że rozsądnym byłoby odtworzenie tego portu lotniczego. Jak sądzę, osiągnąłby on z łatwością wyniki przewozowe jakie odnotowywał w przeszłości. 

W Polsce działa średnio 6-ciokrotnie mniej portów lotniczych niż w krajach "starej UE". Polska odstaje pod względem liczby portów lotniczych nawet od niektórych krajów Afryki. Rzadka sieć portów lotniczych powoduje że dotarcie do portu lotniczego zajmuje w Polsce czaasem aż 4 i więcej godzin. Przez to polski transport lotniczy jest w ogonie Europy. Na statystycznego Polaka przypada kilkakrotnie mniej podróży lotniczych niż w krajach starej UE.

Pod tym względem niewiele się zmienia- zwiększyć lotniczą mobilność Polaków może tylko zwiększenie gęstości portów lotniczych do poziomu krajów "starej UE". Warto zaapelować więc o wnowienie działalności portu lotniczego w Państwa mieście. Rozpoczęcie przygotowań dzisiaj oznacza że port lotniczy ruszy dopiero w 2026 roku. W Polsce przygotowania do wznowienia działalności portu lotniczego zajmują średnio około dekady. 

W Polsce szereg samorządów podjęło działania mające na celu odbudowę portów lotniczych. Do tej pory obudowano ongiś działające porty lotnicze w Lublinie, Szymanach koło Olsztyna- ich wyniki ekonomiczne są zadowalające. Powstał tylko jeden zupełnie nowy port lotniczy- w Radomiu. Nie jest on jednak najsłabszym portem lotniczym w Polsce. Najmniejszym pod względem przewozów pasażerskich jest lotniczy port pasażerski w Nowym Kramsku koło Babimostu w woj. lubuskim. 

W Polsce brak jest terminali pasażerskich na lotniskach, które stałyby puste, niewykorzystane. Ich obłożenie jest 100-procentowe, i wszystkie pasażerskie porty lotnicze są wykorzystane przez co najmniej jednego przewoźnika. Budowa terminalu pasażerskiego w Państwa porcie lotniczym w tej chwili, kiedy rynek nie jest jeszcze nasycony, oznacza że prawie na pewno byłby on wykorzystany. Proszę zrozumieć- wydają Państwo koszty budowy terminalu pasażerskiego w porcie lotniczym, i w Polsce brak jest przypadku by taki terminal stał zupełnie pusty, przynajmniej w tej chwili. 

Obecnie ten biznes wydaje się prawie 100-% pewnym. Brak jest przecież pustych lotnisk pasażerskich, choć czasem trasy lotnicze są dotowane w przypadku mniejszych portów lotniczych. Jest to celowa praktyka wspierania rodzących się gałęzi gospodarki. Niemniej, port lotniczy w Polsce kosztuje w utrzymaniu ok. 4- 5 mln PLN rocznie 
w przypadku najmniejszego portu lotniczego w Polsce. 

Czy warto wspierać rodzące się gałęzie gospodarki? Spojrzą Państwa na miasta i regiony w których już działają porty lotnicze. One wszystkie były wspierane gospodarczo w przeszłości. Chcąc mieć port lotniczy - należy go wspierać finansowo w pierwszych latach działalności. 

W Polsce lotnictwo pasażerskie dopiero się rodzi, dopiero niedawno zniesiono urzędowy monopol na polskim niebie. Dopiero od dekady trwa żywiołowy rozwój tej branży transportu w Polsce. Czy Państwo wezmą w tym rozwoju udział? 

Będziemy wydawali informacje na ten temat w postaci wydań magazynu lotniskowego dla Państwa miasta i regionu. 










--
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Komentarze

Popularne posty