Z korespondencji w sprawie lotniska Krywlany

Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
adam.fularz@wieczorna.pl


W odpowiedzi na Pana pytanie „Czy planowany port lotniczy na Krywlanach będzie służył także lotom krajowym informujemy, że Program funkcjonalno-użytkowy – opracowanie dla potrzeb przekształcenia lotniska użytku wyłącznego Białystok - Krywlany do pełnienia funkcji lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji wskazuje:
  • możliwość pełnienia funkcji komunikacyjnych i wykonywania lotów General Aviation na utwardzonym pasie startowym lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji,
  • zakładany kod referencyjny lotniska 3C,
  • jako samolot referencyjny SAAB 2000.
Departament Strategii i Rozwoju
UM Białystok

Szanowni Państwo, Czy planowany port lotniczy na Krywlanach będzie służył także lotom krajowym? Myślę o połączeniach krajowych samolotami typu STOL (short take off and landing) oraz o połączeniach małymi samolotami typu STOL dla linii Lufthansa, do portów w Monachium czy we Frankfurcie nad Menem.
Pozdrawiam,

Szanowny Panie,
Uprzejmie informujemy, że gmina Białystok jest właścicielem gruntu - terenów lotniska Krywlany.
Natomiast odnośnie parametrów, danych technicznych, możliwości eksploatacyjnych i innych informacji dotyczących np. potencjalnych, przyszłych użytkowników należy zwracać się bezpośrednio do zarządzającego lotniskiem tj. Aero Partner sp. z o.o.
Z poważaniem.

---
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku

Szanowny Panie,
Ponownie informujemy, że działka nr geod. 1/27 obręb 22- Krywlany o pow. 104,5493 ha, jest własnością Miasta Białystok. Przedmiotowa nieruchomość stanowi przedmiot umowy dzierżawy z Aeroklubem Polskim z siedzibą w Warszawie (umowa dzierżawy na okres 31 lat) oraz znajduje się w zarządzie spółki Aero Partner Sp. z o.o.
 
Miasto Białystok w zakresie inwestycji na ww. terenie obecnie rozstrzygnęło postępowanie na udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zaprojektowanie i wykonanie ogrodzenia Lotniska Krywlany w Białymstoku – szczegóły przetargu dostępne są pod adresem http://www.bip.bialystok.pl/736-szczegoly-zamowienia/lang/pl-PL/id/u31iyeAp6-l5rmpSOyXkLA2/back/733/default.aspx.
Planowana do dalszej realizacji inwestycja obejmuje przebudowę pola wzlotów polegającą na utwardzeniu pasa trawiastego i odwodnienia terenu z tym, że jej wykonanie uzależnione będzie od uzyskania przez zarządzającego lotniskiem promesy Prezesa ULC-u – zgody odnośnie ograniczonej certyfikacji.
Ponadto informujemy, że wszelkie szczegóły dotyczące procesu certyfikacji znajdują się u zarządzającego lotniskiem tj. spółki Aero Partner Sp. z o.o.
Działania inwestycyjne, o których mowa powyżej tj. utwardzenie pola wzlotów wraz z odwodnieniem będą prowadzone zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych i zostaną ogłoszone na BIP-ie.
 
Z poważaniem

Departament Strategii i Rozwoju
UM Białystok
Szanowni Państwo, Czy planowany port lotniczy na Krywlanach będzie służył także lotom pasażerskim rozkładowym? Myślę o połączeniach krajowych samolotami typu STOL (short take off and landing) oraz o połączeniach małymi samolotami typu STOL dla linii Lufthansa, do portów w Monachium czy we Frankfurcie nad Menem.
W przypadku braku odpowiedzi w ciągu 7 dni roboczych sprawę kieruje do prokuratury. Otrzymali Państwo już 6 wezwań do udzielenia odpowiedzi, co nie nastąpiło. Odpowiedzi były wymijające, Odpisali Państwo jedynie"Planowana do dalszej realizacji inwestycja obejmuje przebudowę pola wzlotów polegającą na utwardzeniu pasa trawiastego i odwodnienia terenu z tym, że jej wykonanie uzależnione będzie od uzyskania przez zarządzającego lotniskiem promesy Prezesa ULC-u – zgody odnośnie ograniczonej certyfikacji."
Planwano takie połączenia:
SprintAir do Warszawy
AirBaltic do Rygi
Załączam materiały prasowe i pozdrawiam,
Najpierw ogrodzenie, potem lotnisko. Krywlany dla samolotów Białostocki magistrat właśnie ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie ogrodzenia lotniska Krywlany. To kolejny etap do przekształcenia go w miejsce, gdzie lądować będą mogły samoloty pasażerskie do 50 osób. Do 25 czerwca Zarząd Dróg i Inwestycji Miejskich białostockiego ratusza czeka na oferty dotyczące tego zadania, a do końca października teren Krywlan ma być już ogrodzony. Aeroklub Polski i miasto rozpoczęły wspólne prace nad jak najszybszym przekształceniem tego miejsca w lotnisko typu publicznego. Jak informują urzędnicy, kolejnym etapem będzie wybudowanie pola wzlotów o utwardzonej nawierzchni wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Rolą Aeroklubu Polskiego jest uzyskanie wszelkich decyzji, zezwoleń i certyfikatów koniecznych do wpisania Krywlan w rejestrze lotnisk cywilnych jako lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji oraz jego późniejsza eksploatacja. - Ogrodzenie lotniska to pierwszy inwestycyjny krok na drodze do powstania tego typu lotniska na Krywlanach - mówi Adam Poliński, zastępca prezydenta Białegostoku odpowiedzialny za inwestycje. - Przed nami jeszcze odwodnienie pola wzlotów i utwardzenie drogi startowej - dodaje. Po oddaniu przez miasto do użytkowania drogi startowej Aeroklub Polski ma 9 miesięcy na wszelkie formalności. - Liczymy na to, że wspólnymi siłami lotnisko na Krywlanach zmieni się jak najszybciej, po to, by mogło służyć mieszkańcom naszego miasta i zwiększać jego atrakcyjność inwestycyjną - podkreśla Poliński.
Cały tekst: http://bialystok.gazeta.pl/bialystok...#ixzz3cmz8wGJv
Quote:
Harmonogram planowanych działań:
  1. Miasto przygotuje inwestycję pod względem formalnym (przygotowanie planu miejscowego, zabezpieczenie środków na jej zrealizowanie w budżecie Miasta Białystok) 
  2. W pierwszej kolejności Miasto ogrodzi teren lotniska, a Aeroklub przystąpi do zmiany statusu lotniska z użytku wyłącznego na lotnisku użytku publicznego z drogę startową o nawierzchni naturalnej (powinno to nastąpić w ciągu 9 miesięcy od podpisania listu intencyjnego) 
  3. Następnie Miasto odwodni pole wzlotów i wybuduje utwardzoną drogę startową o długości 1350 m wraz z infrastrukturą towarzyszącą, a Aeroklub uzyska niezbędne zezwolenia i decyzje konieczne do wpisania lotniska Krywlany jako lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji w rejestrze lotnisk cywilnych - ma to nastąpić w ciągu do 9 miesięcy od momentu oddania do użytkowania drogi startowej przez Miasto. 
  4. Aeroklub zobowiązany będzie do utrzymywania i eksploatacji lotniska zgodnie z określonymi przepisami Prawa lotniczego dla tego typu lotniska, przy jednoczesnym zapewnieniu prowadzenia działalności statutowej Aeroklubu Białostockiego
Lotnisko na Krywlanach w 2017 r. Jest pierwszy krok do jego budowy 2015-02-02 Władze miasta oraz przedstawiciele z Aeroklubu Polskiego podpisali list intencyjny, który pozwoli na przekształcenie Krywlan z lotniska sportowego w lotnisko użytku publicznego. Lotnisko w 2017 r. - Ten list intencyjny daje możliwości do działania - tłumaczył tuż po podpisaniu dokumentu prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Zawarte w poniedziałek (2.02) porozumienie zakłada, że większa część działań inwestycyjnych będzie leżała po stronie miasta. Magistrat ma przygotować plan miejscowy oraz zabezpieczyć pieniądze w budżecie. - Do tych pierwszych prac będziemy przystępować niezwłocznie - deklaruje prezydent. W tym czasie Aeroklub Polski przystąpi do zmiany statusu lotniska z użytku wyłącznego na lotnisko użytku publicznego. Zgodę na to powinien uzyskać w ciągu najbliższych 9 miesięcy. Następnie miasto ogłosi przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego lotniska. Potem zostanie wykonane ogrodzenie terenu i ogłoszony przetarg na dokumentację. Gdy ta będzie gotowa, rozpoczną się prace budowlane. Obejmą one odwodnienie pola wzlotów i utwardzenie pasa startowego o długości 1350 m. Najpóźniej 9 miesięcy po oddaniu do użytku drogi startowej, Aeroklub powinien uzyskać zezwolenia i decyzje konieczne do wpisania lotniska Krywlany w rejestrze lotnisk cywilnych. Jak informuje prezydent miasta, budowa ma trwać w latach 2016-2017. Z lotniska, z uwagi na czas potrzebny na certyfikację, będzie można korzystać w 2017 r. Tylko dla małych samolotów Krywlany będą nowym typem lotniska - o tzw. ograniczonej certyfikacji. - To będzie pierwsze tego typu lotnisko w oparciu o nowe rozwiązania prawne - informuje Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego. - W ciągu 5-10 lat może powstać 20 takich lotnisk w Polsce. W porównaniu z lotniskami podlegającymi "pełnej" certyfikacji, wymagania dla tych o ograniczonej certyfikacji są łagodniejsze, podobne do wymagań stawianym lotniskom użytku wyłącznego. Dla Krywlan zostaną określone rodzaje lotów, jakie mogą być na nim wykonywane, czas w jakim mogą być obsługiwane samoloty oraz typy maszyn, jakie będą mogły tam lądować i startować. - To model minimum nakładów, maksimum korzyści - ocenia Sulik. Jak tłumaczy, z lotniska polecimy do każdego z państw Schengen, czyli tam, gdzie nie jest potrzebna odprawa celno-paszportowa. Z Białegostoku dostaniemy się do dużych hubów lotniczych (np. takich jak Londyn), skąd będzie można kontynuować podróż do wszystkich zakątków świata. - Pierwsze podejście to loty samolotów dyspozycyjnych, związanych z działalnością gospodarczą, publiczną i turystyką lotniczą - prognozuje. Prezes Aeroklubu Polskiego powiedział też, że "w przyszłości będzie można mówić o lotach poza Schengen". Będzie to się wiązało z utworzeniem punktu kontroli celno-paszportowej. W Białymstoku będą mogły startować zarówno samoloty z napędem śmigłowym, jak i odrzutowym. Chodzi tu o maszyny do 30 pasażerów, ewentualnie o większej pojemności, ale wówczas lecące na krótkie dystanse. Niewykluczony rozwój Gdy lotnisko powstanie, jego prowadzeniem zajmie się Aeroklub Polski (w tej chwili zarządza siecią 30 lotnisk) we współpracy z Aeroklubem Białostockim.  - To nie zamyka porozumień uruchomienia jakiejś linii, ale to już kwestie miedzy przewoźnikiem a samorządem - o ewentualnych lotach rejsowych mówi Truskolaski. Lotnisko lokalne w Białymstoku będą wspierać władze wojewódzkie, które nie podołały budowie portu regionalnego. - Dla mnie było utopią budowanie lotniska regionalnego w ostatniej chwili - mówi marszałek Mieczysław Baszko. Dodał, że wraz z końcem wyborów zapał dla tej inwestycji zmalał, a on sam zawsze był za budową lotniska w Białymstoku. Baszko zadeklarował przy tym "wszelką pomoc przy budowie, także pomoc finansową". Szacuje się, że koszt budowy lotniska na Krywlanach sięgnie 20 mln zł. Ewelina Sadowska-Dubicka
Ruszyły przygotowania do przebudowy Krywlan Ruszyły przygotowania do budowy na obecnym lotnisku sportowym Białystok-Krywlany utwardzonego pasta startowego. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na program funkcjonalno-użytkowy, który określi wszystkie szczegóły techniczne i finansowe. Inwestycja ma kosztować ok. 20 mln zł i być gotowa w 2017 roku. W programie mają się znaleźć wszelkie analizy dotyczące inwestycji, m.in. kosztów, z podziałem inwestycji na etapy, opisane parametry techniczne i eksploatacyjne lotniska, łącznie z opisem typów samolotów, które będą mogły z niego korzystać. Miasto chce poznać warianty propozycji różnych rozwiązań wraz z uzasadnieniem, w którym należy uwzględnić zarówno wymagania techniczne, jak i ekonomiczne. Oferty należy zgłaszać do 9 marca - można przeczytać w Biuletynie Informacji Publicznej miasta. Na początku lutego prezydent Białegostoku i władze Aeroklubu Polskiego podpisali porozumienie będące podstawą do budowy na lotnisku Krywlany utwardzonego pasa startowego o długości 1 tys. 350 m, które będzie mogło obsługiwać małe samoloty zabierające ma pokład do 30 pasażerów. Lotnisko Krywlany miałoby dzięki temu zostać przekształcone w lotnisko użytku publicznego o tzw. ograniczonej certyfikacji. Przy okazji podpisywania tego porozumienia, prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski mówił, że przygotowania ruszą niezwłocznie. Przetarg na program funkcjonalno-użytkowy to pierwszy krok. Prezydent mówił wówczas, że po ogłoszeniu tego przetargu rozpoczną się prace przy ogrodzeniu lotniska, a gdy program funkcjonalno-użytkowy będzie gotowy (wg. przetargu wykonawca ma mieć 4 miesiące na jego przygotowanie od dnia zawarcia umowy), będzie ogłoszony przetarg na dokumentację i na wykonanie inwestycji. Teren trzeba najpierw odwodnić. Budowa ma być realizowana na przełomie 2016/2017 r. Budowa utwardzonego pasa startowego na Krywlanach jest bardzo oczekiwana w regionie, zwłaszcza po tym, gdy samorząd województwa zrezygnował z budowy lotniska regionalnego, mimo że w poprzednich latach takie plany były. Najpierw były problemy proceduralne, także z wyborem lokalizacji, potem za zgodą Komisji Europejskiej unijne pieniądze zaplanowane na lotnisko w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013, wydano na drogi wojewódzkie. Ostatecznie z budowy zrezygnowano, gdy KE zapowiedziała, że w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 nie będą przeznaczane pieniądze na budowę takich lotnisk. Uwzględniono również doświadczenia innych regionów, które lotniska wybudowały, a mają kłopoty z ich utrzymaniem.
http://wiadomosci.onet.pl/bialystok/...krywlany/ntfjk
Innebo Group wykona program funkcjonalny dla lotniska Krywlany Spółka Innebo Group z Warszawy przygotuje program funkcjonalno-użytkowy dla białostockiego lotniska Krywlany, gdzie władze miasta chcą zbudować utwardzony pas startowy dla małych samolotów. Dokumenty mają być gotowe do końca lipca - poinformował magistrat. Dokument określi wszystkie szczegóły techniczne i finansowe przedsięwzięcia. Wartość umowy to 110 tys. zł brutto. Jak wcześniej informowały władze miasta, w programie funkcjonalno-użytkowym znajdą się wszelkie analizy dotyczące inwestycji, m.in. koszty, podział budowy na etapy, opis parametrów technicznych i eksploatacyjnych lotniska, opis typów samolotów, które będą mogły z niego korzystać. Miasto chce poznać warianty propozycji różnych rozwiązań wraz z uzasadnieniem, w którym należy uwzględnić zarówno wymagania techniczne jak i ekonomiczne. Na lotnisku Krywlany, które obecnie jest lotniskiem sportowym - korzystają też z niego różne służby - ma powstać utwardzony pas startowy o długości 1 tys. 350 metrów. Pozwoli to obsługiwać małe samoloty pasażerskie, które mogą zabrać na pokład ok. 30 pasażerów. Porozumienie w tej sprawie na początku lutego podpisał prezydent Białegostoku oraz władze Aeroklubu Polskiego. Inwestycja ma pozwolić przekształcić lotnisko Krywlany na lotnisko użytku publicznego o tzw. ograniczonej certyfikacji. Prezydent Tadeusz Truskolaski zapowiadał, że inwestycje będzie kosztować ok. 20 mln zł. Pas startowy ma powstać w 2017 r. Gdy program funkcjonalno-użytkowy będzie gotowy, miasto będzie ogłaszać przetargi na dokumentację i na wykonanie inwestycji. Przed budową teren trzeba odwodnić. Budowa utwardzonego pasa startowego na Krywlanach jest bardzo oczekiwana w regionie, zwłaszcza po tym, gdy samorząd województwa zrezygnował z budowy lotniska regionalnego, mimo że w poprzednich latach takie plany były. Najpierw były problemy proceduralne, także z wyborem lokalizacji, potem za zgodą Komisji Europejskiej unijne pieniądze zaplanowane na lotnisko w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013, wydano na drogi wojewódzkie. Ostatecznie z budowy zrezygnowano, gdy KE zapowiedziała, że w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 nie będą przeznaczane pieniądze na budowę takich lotnisk. Uwzględniono również doświadczenia innych regionów, które lotniska wybudowały, a mają kłopoty z ich utrzymaniem.
http://wiadomosci.onet.pl/bialystok/...rywlany/zwp7w6
Dyskusja, gdzie ma powstać lotnisko: w Krywlanach czy w Topolanach, trwa już od dobrych trzech lat. Poprzedni Zarząd Województwa optował za Topolanami. W 2002 r. powstała koncepcja portu lotniczego, realizowanego w dwóch etapach (najpierw powstać miał pas o długości 1400 metrów, a po ok. 15-20 latach - o długości 2100 m). Co ciekawe, powstała też opinia Agencji Ruchu Lotniczego, według której jedynie słuszne było ulokowanie portu w Topolanach. Krywlany uznano za zbyt małe i położone zbyt blisko zabudowań...  Jak ma wyglądać planowany port lotniczy? Projekt jest następujący - w miejscu obecnych Krywlan (rozłożonych na obszarze ponad 200 ha) miałoby powstać lotnisko regionalne (o powierzchni 76 ha) W praktyce będzie to pas startowy długości 1420 metrów (z tego tzw. efektywna droga startowa to 1300 metrów, plus 60-metrowe zakładki na obu jej końcach).  Będzie też droga kołowania, urządzenie radionawigacyjne, ułatwiające pilotom lądowanie (również w trudnych warunkach), zabudowania portu lotniczego, a cały teren będzie ogrodzony. W planach jest także lądowisko dla helikopterów (którym już jest zainteresowana straż graniczna, policja i służba zdrowia).  Na Krywlanach mogłyby lądować samoloty typu ATR 42, zabierające do 50 pasażerów, tzw. powietrzne taksówki, samoloty sportowe i szybowce Aeroklubu Białostockiego. Tereny pod inwestycję przekaże samorząd miejski, a inwestorem będzie Urząd Marszałkowski.  Według wstępnych szacunków pierwszy etap prac - pas, lądowisko dla helikopterów, ogrodzenie i naprawa infrastruktury - kosztować ma ok. 15 mln zł. Środki te mają pochodzić z kontraktu wojewódzkiego.  Wszelkie analizy, projekty i pomiary wykonuje Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych "Polconsult" z Warszawy. Powstał już projekt organizacyjny lotniska (układ pasów, analizy wysokościowe itp.) i ekspertyza poziomu hałasu w okolicy lotniska. Z tego ostatniego opracowania wynika, że strefa hałasu ma kończyć się w sporej odległości od osiedli mieszkaniowych: półtora kilometra od lotniska (północna część Dojlid Górnych) poziom hałasu nie przekroczy 55 decybeli (podczas gdy norma dla zabudowy mieszkaniowej to 60 decybeli).  W przyszłym tygodniu magistrat i Rada Miejska Białegostoku otrzymają kompletną dokumentację dotyczącą modernizacji, zawierającą między innymi biznesplan przedsięwzięcia i studium wykonalności. W sprzyjających okolicznościach lotnisko ma szanse powstać do końca tego roku.  źródło:http://miasta.gazeta.pl/bialystok/1,35235,2597389.html
Marzena Szwaczko 12-03-2005 , ostatnia aktualizacja 11-03-2005 19:41 Dyskusja, gdzie ma powstać lotnisko: w Krywlanach czy w Topolanach, trwa już od dobrych trzech lat. Poprzedni Zarząd Województwa optował za Topolanami. W 2002 r. powstała koncepcja portu lotniczego, realizowanego w dwóch etapach (najpierw powstać miał pas o długości 1400 metrów, a po ok. 15-20 latach - o długości 2100 m). Co ciekawe, powstała też opinia Agencji Ruchu Lotniczego, według której jedynie słuszne było ulokowanie portu w Topolanach. Krywlany uznano za zbyt małe i położone zbyt blisko zabudowań...  Jak ma wyglądać planowany port lotniczy?  Projekt jest następujący - w miejscu obecnych Krywlan (rozłożonych na obszarze ponad 200 ha) miałoby powstać lotnisko regionalne (o powierzchni 76 ha) W praktyce będzie to pas startowy długości 1420 metrów (z tego tzw. efektywna droga startowa to 1300 metrów, plus 60-metrowe zakładki na obu jej końcach).  Będzie też droga kołowania, urządzenie radionawigacyjne, ułatwiające pilotom lądowanie (również w trudnych warunkach), zabudowania portu lotniczego, a cały teren będzie ogrodzony. W planach jest także lądowisko dla helikopterów (którym już jest zainteresowana straż graniczna, policja i służba zdrowia).  Na Krywlanach mogłyby lądować samoloty typu ATR 42, zabierające do 50 pasażerów, tzw. powietrzne taksówki, samoloty sportowe i szybowce Aeroklubu Białostockiego. Tereny pod inwestycję przekaże samorząd miejski, a inwestorem będzie Urząd Marszałkowski.  Według wstępnych szacunków pierwszy etap prac - pas, lądowisko dla helikopterów, ogrodzenie i naprawa infrastruktury - kosztować ma ok. 15 mln zł. Środki te mają pochodzić z kontraktu wojewódzkiego.  Wszelkie analizy, projekty i pomiary wykonuje Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych "Polconsult" z Warszawy. Powstał już projekt organizacyjny lotniska (układ pasów, analizy wysokościowe itp.) i ekspertyza poziomu hałasu w okolicy lotniska. Z tego ostatniego opracowania wynika, że strefa hałasu ma kończyć się w sporej odległości od osiedli mieszkaniowych: półtora kilometra od lotniska (północna część Dojlid Górnych) poziom hałasu nie przekroczy 55 decybeli (podczas gdy norma dla zabudowy mieszkaniowej to 60 decybeli).  W przyszłym tygodniu magistrat i Rada Miejska Białegostoku otrzymają kompletną dokumentację dotyczącą modernizacji, zawierającą między innymi biznesplan przedsięwzięcia i studium wykonalności. W sprzyjających okolicznościach lotnisko ma szanse powstać do końca tego roku.
Na Krywlanach powstanie hangar. Zaczyna się też grodzenie terenu Następna w kolejności będzie budowa tu pasa startowego z prawdziwego zdarzenia. Mają tu lądować samoloty zabierające na pokład do 50 osób. Dziś mamy dwa hangary, w których jest za mało miejsca. W pierwszym ledwo mieści się 17 szybowców i 2 samoloty, a w drugim - 7 samolotów - mówi Jan Nosal z Aeroklubu Białostockiego. Nowy hangar ma mieć trzy segmenty, 18 na 18 metrów każdy. W pojedynczym segmencie zmieszczą się minimum trzy duże samoloty. Aeroklub wystąpił właśnie do miasta o ustalenie lokalizacji inwestycji. Jeśli pozwolenie na budowę zostanie wydane w najbliższych dwóch miesiącach, jest spora szansa, że hangar zostanie wybudowany jeszcze w tym roku. - Takie obiekty stawia się w przeciągu tygodnia - twierdzi Nosal. Natomiast w tym tygodniu ma się rozpocząć grodzenie lotniska. Tutaj pieniądze wykłada gmina. Na ogrodzenie i odwodnienie terenu zarezerwowano w tegorocznym budżecie 500 tys. zł. To wstęp do planowanego na kolejne lata wybetonowania pasa startowego na Krywlanach. Dzięki temu mogłyby tu lądować i startować samoloty zabierające na pokład do 50 osób. Pas ma mieć 1350 metrów. Na jego budowę potrzeba około 20 milionów złotych. Miasto zamówiło już program funkcjonalno-użytkowy, który ma być swego rodzaju mapą drogową inwestycji. Zaznaczy, w jaki sposób trzeba tę inwestycję zrealizować, aby spełniała wyśrubowane wymogi prawne, także w zakresie prawa lotniczego. Na podstawie programu będzie też przygotowywany przetarg na realizację inwestycji. Jeżeli nie będzie przeszkód, białostocki port powinien zacząć działać za dwa lata. Zarządzać nim będzie białostocki Aeroklub. Inwestycja jest możliwa dzięki zmianie podejścia władz do Krywlan. Uznały, że skoro możemy się pożegnać z marzeniem o lotnisku regionalnym, to chociaż tutaj stwórzmy dobre warunki. Już w lutym miasto podpisało z Aeroklubem list intencyjny, który otwiera drogę do przekształcenia Krywlan w lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji.
http://www.podlaskie.strefabiznesu.p...odzenie-terenu
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski

Komentarze

Popularne posty